Solid og som forventet fra Microsoft!
0

Solid og som forventet fra Microsoft!

jun 15 Spill.no  

Etter gårdagens blanding av psykedelisk sirkus og religiøst vekkelsesmøte til ære for «Kinect», var det på tide med en mer normal mediepresentasjon på morgenkvisten i dag i Los Angeles. I et fullstappet Wiltern Theatre, for anledning svøpt i et Xbox-lignende grønt lys, satt forventningsfulle journalister fra gulv til tak, klar for å nye annonseringer, mer informasjon om den nye Xbox-konsollen, og litt mer reelle demonstrasjoner av «Kinect».

Full pinne

Idet lyset senker seg er det full pinne fra første stund. «A lie is a lie» ljomer det fra høyttalerne, idet traileren for «Call of Duty: Black Ops» ruller over skjermen. Like etter kommer Mark Lamia fra Treyarch inn for å spille spillet. Og det imponerer, ingen tvil om det. Vi kryper gjennom trange tunneler, bekjemper fiender rundt et helikopter, før vi setter oss i cockpiten og flyr gjennom en dal mens vi sprenger landsbyer og plaffer ned fiender. Det er spektakulært og lekkert, om enn noe forutsigbart.

Men det setter en standard. Etter gårdagens «Kinect»-show, som fikk hard medfart fra mange av de fremmøtte journalistene, viser Microsoft at i dag handler det om helt andre ting enn lykkelige kjernefamilier som hopper og spretter i stua. Det smeller og bråker i actionfylte scener på skjemen, og de fremmøtte applauderer lystig.

Idet demoen avsluttes annonseres Microsofts Don Mattrick at samtlige map packs og add-ons til «Call of Duty»-spill i 2010 til 2012 lanseres på Xbox 360 først. Til bisarr applaus fra salen.

– «Halo», «Gears of War» og «Call of Duty» er de tre største actiontitlene på markedet, alle tilgjengelig på Xbox 360. Vi har store blockbustere, og vi har nye «Kinect»-titler, i dag skal vi annonsere masse, fortsetter han, og overlater scenen til Hideo Kojima.

Og dermed er det på tide med «Metal Gear: Rising». Et sidespor i «Metal Gear»-serien, som egentlig ser ut til å ha svært lite til felles med Solid Snakes eventyr. Man er Raiden, utstyrt med et sverd som kan kutte og skjære hva som helst. Vi ser Raiden skjære opp fiender i sakte film så blodet spruter, han skjærer vekk søyler så balkonger ramler i hodet på soldater, og han kutter opp en vannmelon. Det er en lystbetont presentasjon, et typisk japansk spill. Grasiøst og lekkert, med glimt i øyet. Å bytte ut skytevåpnene med et sverd er et friskt grep, og spillet ser annerledes og moro ut.
Like etter kommer Cliff Bleszinski fra Epic Games for å vise «Gears of War 3». Kontrasten kunne ikke vært større. Fra det grasiøse og lekre «Metal Gear: Rising» til det brutale og direkte «Gears of War 3». Sjelden har jeg sett en så direkte overgang fra japansk til amerikansk spillkultur. Fra det grasiøse og underfundige til det muskuløse og overtydelige.

Men overgang til side, det er ingen tvil om at «Gears of War 3» leverer varene for fansen. Med nye fiender, nye moduser, og lovnader om en helt ny flerspillermodus kalt «Beast», som vi må prøve å sjekke ut på messegulvet.

Som forventet

Og det fortsetter som forventet fra Microsoft. Peter Molyneux inntar scenen med «Fable 3», men det er et spill som gjør seg dårlig som spektakulær trailer, men desto bedre via egen spillerfaring. Crytek annonseres som ny samarbeidspartner i Microsoft Game Studios, med en trailer som hinter om et sverdkampspill. Men neppe en tittel vi får høre noe mer om før «Crysis 2» lanseres senere i år. Og Bungie kommer ut for å vise «Halo: Reach».

Det er «Halo» som vi kjenner det, men jeg klarer ikke annet enn å smile fra øre til øre idet den ene Elite-soldaten etter den andre biter i støvet. Soldatene på skjermen stormer en base, inntar et romskip, og fortsetter kampen oppe i atmosfæren. Det er akkurat så grandiost og involverende som «Halo» alltid har vært på sitt beste, og ser ut til å bli et storslagent actionspill.

«Kinect»

Så var det på tide med Microsofts nye storsatsing, «Kinect». Etter gårdagens mystiske presentasjon så jeg frem til å se noen reelle demonstrasjoner av produktet, og ikke minst noen spennende spilltitler. Og det fikk vi. Etter hvert.

Først var det nemlig på tide med Microsofts egne lanseringstitler for «Kinect», som forøvrig er i salg fra 4. november i år. «Kinectimals», «Kinect Sports», «Kinect Joy Ride» og «Kinect Adventures» blir demonstrert. Det er forutsigbare spill, en blanding av «Eyetoy» og «Wii», men uten noe særpreg. «Kinectimals» ser unektelig mest interessant ut, det er vanskelig å ikke bli sjarmert av jenta som demonstrerer spillet for oss og leker med den virtuelle tigerungen, og det er vel det eneste spillet jeg ser med appell og et skikkelig salgspotensial blant de fire. De andre virker sjarmløse og uinspirerte, som en blanding av tekniske demonstrasjoner og rene kopier av andre spill.

For en gangs skyld er det faktisk tredjeparts-spillene, fra eksterne utgivere, som berger inntrykket av maskinvaren. Ubisoft viser frem «Your Shape – Fitness Evolved», et treningspill som måler kroppen din og lar deg trene med en personlig trener. Det ser lekkert og inspirerende ut, som en mer avansert versjon av «Wii Fit». Og med tanke på at over 20 millioner har investert i Nintendos treningsspill kan dette utmerket godt bli en av de største argumentene til å skaffe seg «Kinect».

Det kan «Dance Central» fra Harmonix også bli. Musikk pumper ut av høyttalerne og Harmonix-dama danser i takt med bevegelsene til spillfigurene. Ja, det er et dansespill, men i motsetning til spill som «Dance Dance Revolution» der det ser mer ut som du har et stående epilepsianfall når du danser, lærer dette spillet deg å danse på ordentlig. Med skikkelig koreograferte dansebevegelser og fet lisensiert musikk.

Og nei, det er ikke et spill for meg. Eller for den gjennomsnittlige gamer. Men jeg har en niese som kommer til å spille dette døgnet rundt. Sønnen min kommer til å elske det. Det er lekkert og seriøst og føles bare veldig veldig riktig.

Det er disse to titlene, sammen med «Kinectimals», som best oppsummerer potensialet til «Kinect». Det er ikke spill for oss gamere, men det er titler som kan nå Microsofts målsetting med kameraet sitt, nemlig å nå helt nye spillere.

Var det alt?

Og så var det kveldens siste annonsering. Ny Xbox 360. Joda, bildene ble lekket i går, men sjokkannonseringen er ikke den nye konsollen, men at den er i salg allerede denne uken. Maskinvaremessig er den ganske lik forgjengeren, den eneste forskjellen er at den har innebygd trådløst nett og 250 GB harddisk, men den er en god del mindre enn den gamle modellen. Og selges til samme pris som de gamle maskinene.

Microsoft avslutter det hele med å annonsere at maskinen er i salg denne uken, og at de har sendt en konsoll til samtlige journalister i salen. Til øredøvende jubel. Smart. Annonseringen fikk nemlig de fleste til å glemme at Microsoft ikke annonserte en eneste ny gamertittel på konferansen. Idet vi rusler mot utgangen ser jeg amerikanske journalister gi hverandre high five og gratulere hverandre med ny Xbox 360. De mer edruelige av oss er mer bekymret over mangelen på nye annonseringer. Hva skjer med «Halo» etter «Halo: Reach»? Hva med nye Xbox Live Arcade-titler? «Shadow Complex 2»? I kjølvannet av «Kinect» og de forventede demonstrasjonene av tidligere annonserte spill, er det et betydelig savn etter nye eksklusive store og små titler til konsollen.

Men det er helt sikkert en bevisst strategi fra Microsoft. Fokuset fremover er på «Kinect», og etter dagens demonstrasjon er jeg betydelig mer interessert i det nye kameraet enn jeg var i går.

Se bilder fra konferansen på neste side!

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.