Som en «Big Mac»-meny
0

Som en «Big Mac»-meny

mar 31 Spill.no  

En ny konsoll er ikke offisielt lansert før den har et «Monkey Ball»-spill og et «Ridge Racer»-spill. Slik lyder det gamle jungelordet fra spillgudenes urskog. Og til 3DS finner vi selvsagt et «Ridge Racer»-spill. Seriens debut med 3D-grafikk.

Revolusjon

For dagens ungdom er det kanskje vanskelig å forstå hvor revolusjonerende og grensesprengende «Ridge Racer» var en gang i tida. Da spillautomaten dukket opp, var det ingen bilspill som var i nærheten av «Ridge Racer» rent teknisk. Den slæddebaserte spillkontrollen ble ansett som et realistisk steg mot mer simulatoraktige bilspill, og grafikken var i en klasse for seg.

Da Namco så klarte å lage en tilnærmet identisk versjon av arkadespillet på Playstation i 1995, sørget de i praksis for å gjøre Playstation til verdens beste spillkonsoll. «Ridge Racer» ble kopiert av utallige andre aktører, og den massive suksessen til det første spillet har ført til at serien fortsatt har høy stjerne hos mange. Noe som igjen har resultert i utallige gjenutgivelser og oppfølgere. Til alt som kan krype og gå av formater.

Fordelen med dette er jo at den grunnleggende spillfilosofien fra originalspillet: adrenalinfylt slæddracing gjennom grafisk imponerende områder er bevart gang på gang. Ulempen er jo at hver eneste utgave av spillet føles som det samme spillet i nye klær. Det er ikke mye innovasjon, nytenking og radikale endringer å spore i «Ridge Racer»-serien, for å si det sånn.

I sonen

Jeg har brukt mange timer bak rattet i «Ridge Racer», både på PSP, Xbox 360 og Playstation 3 de siste årene. Og jeg kjenner meg umiddelbart igjen i «Ridge Racer 3D». Det er stort sett de samme bilene, og mange av de samme banene. Man kjører som man alltid har gjort: klampen i bånn. Kommer det en skarp sving, slipper man gassen i noen milisekunder, for så å tråkke den til bunns mens man svinger, noe som resulterer i en herlig slædd rundt svingen. Bremseknappen samler støv.

Å kjempe seg fra siste- til førsteplass er akkurat så fengende som det alltid har vært. Etter å ha holdt på med «Gran Turismo 5» i november og «Shift 2» de siste dagene, er det herlig å koble av med et spill der jeg ikke trenger å fininstille hver eneste mutter og kobling for å optimalisere hastigheter og senke rundetidene mine med et par milisekunder. «Ridge Racer 3D» er mer avslappende enn bilsimulatorer. Å slædde rundt på banen, suse forbi motstanderne, trykke inn boost-knappene og fyke nedover en langside er en behagelig og beroligende sofaaktivitet. Jeg kommer inn i sonen, faser ut omgivelsene, og de ukompliserte og urealistiske spillmekanikkene kombinert med høye hastigheter og hektisk teknomusikk gjør meg glad.

Slik er nemlig «Ridge Racer 3D» på sitt beste. Et perfekt spill å forsvinne inn i en halvtimes tid av gangen. Spillmekanikkene har fint lite med ekte racing å gjøre, men så lenge du svelger spillets arkadebaserte regler får du servert et fengende avkoblingsspill. Et spill som bare vil at du skal ha det moro, og ikke krever at du investerer hundrevis av timer i det før det blir gøy (jeg ser på deg, «Gran Turismo 5»).

3D-fail

Men ikke alt er gull og grønne skoger i «Ridge Racer 3D». For det første er 3D-effekten den dårligste jeg har opplevd på 3DS så langt. Jeg får ikke dybdesynet til å virke tilfredsstillende, og bakgrunnene ser for flate ut. Det ser rett og slett ikke realistisk ut. Et annet irritasjonsmoment er alt for omfattende menyer. Dette er «Ridge Racer». Jeg vil bak rattet og kjøre bil så fort som mulig, og ikke innom 4-5 menyer før jeg får tråkke gassen i bånn.

Også kommer man jo ikke bort fra det faktum at spillet er så og si uforandret fra det 18 år gamle originalspillet. Avhengig av hvordan man ser på det er dette enten positivt eller negativt. Personlig er jeg glad i å forsvinne inn i «Ridge Racer»-transen, og det gjør meg ingenting at hvert eneste spill i serien er så og si uforandret fra forgjengeren, men er du ute etter en nytenkende og original arkaderacingopplevelse, bør du nok lete andre steder.

«Ridge Racer 3D» leverer nesten som forventet på 3DS. Det er urovekkende at 3D-bildet ikke fungerer helt, men beroligende å se at «Ridge Racer»-følelsen er intakt. «Ridge Racer 3D» er nok et «Ridge Racer»-spill. Det blir som å gå på McDonalds. Du vet nøyaktig hva du får. Og det smaker faktisk ganske bra i ny og ne.

Se flere bilder fra «Ridge Racer 3D» på neste side!

«Ridge Racer 3D» er utviklet og utgitt av Namco Bandai. Spillet er lansert på Nintendo 3DS.

Les også:

Mer actiongalskap fra Just Cause 2-utviklerne

Økt salg for spilldistributørene i Norge

Nytt plateformat på Xbox 360

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.