Spillmarkedet er på anmarsj i Norge
0

Spillmarkedet er på anmarsj i Norge

mai 14 Spill.no  

Lurer du på hvordan det norske spillmarkedet har utviklet seg de siste årene? En ny rapport fra ANGI Nordic, GfK Entertainment og Superdata Research gir oss svaret.

I en pressemelding har NSM (Norsk spill- og multimedia leverandørforening) presentert resultatene av en omfattende undersøkelse av rundt 800 000 unike betalende spillere, og det er svært positivt.

Det norske markedet for dataspill har nemlig sett en fordobling siden 2010, noe NSM  erklærer for nordisk rekord. Spill får en stadig større plass i populærkulturen, og det vises i salgstallene. I 2013 var omsetningen på 1,82 millioner kroner, en økning på 100% fra 2010.

Digitalt salg blir mer framtredende

Rapporten avdekker ikke bare hvor glade nordmenn har blitt i spill, men også hvordan vi velger å bruke våre hardt tjente penger på spillunderholdning. Digitalt salg er i kraftig anmarsj, og dekker i dag 60 prosent av det totale salget.

Den store andelen av digitalt salg betyr imidlertid ikke at døden er nær for Norges største spillkjeder. Det viser seg nemlig at vi vanligvis kjøper selve spillene i fysisk format fra butikk, og deretter bruker mer penger i form av digitalt innhold fra Steam, Xbox Live, PSN og lignende. Store deler av det digitale salget kommer fra ulike former av DLC og annet ekstrainnhold, og det er også verdt å nevne at rapporten ikke tar salg av konsoller, tilbehør, betalingskort og lignende i fysisk butikk.

Dersom utviklingen fortsetter som den har gjort de siste to-tre årene, kan vi forvente oss enda mer forbruk på digitale plattformer i framtiden, for ikke å snakke om et enda sterkere spillmarked.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.