Stiller ikke med det sterkeste laget
0

Stiller ikke med det sterkeste laget

sep 29 Spill.no  
Høstens vakreste eventyr er ovenfor oss. Den evige kampen mellom Fifa 14 og PES 14 er ovenfor oss igjen.  Denne gang har Konami valgt å stille med et helt nytt mannskap på banen, og det fungerer sånn noenlunde. Det som overrasker er at det er tydelig at Konami prøver noe nytt og tar serien i en ny retning, og ikke kun pusser opp det samme gamle. Likevel finner de ikke den perfekte formelen denne gang.
  Ny grafikkmotor
En av de tingene som er blitt promotert i PES 14 er den nye spillmotoren M.A.S.S (Motion Animation stability system) som skal i større grad være mer realistisk i henhold til hvordan spillerene oppfører seg. Værtype, gressmatte, publikum og motivasjon skal bringe inn variasjon i spillet. Det første man legger merke til man spiller er at det er blitt endringer i henhold til særlig den nye spillmotoren. Dine trofaste elleve er mer ustabile når det kommer til behandlingen av ballen og deres oppførsel når du ikke kontrollerer dem. Det er rett og slett mer realistisk, men betyr det at det er morsommere å spille? 
  Svaret er nei. PES 14 har vokst til å bli mer komplekst, vanskeligere og tyngre å komme seg gjennom. For første gang siden International Superstar Soccer deluxe på; gamle SNES har jeg følt meg avhengig av av å gjenom scenariotreningene for å forstå spillets grunnleggende mekanismer. Grafikken føltes også merkelig nok svakere enn de tidligere kapittelene. Dette var noe som overrasket meg veldig siden jeg alltid regnet seriens mer fargerike og useriøse visuelle profil som en av deres sterkeste sider. Dette kan skyldes også selvfølgelig settings på tven, men når jeg spiller GTA V i nydelig visuell stil med samme apparat og samme PS3 tviler jeg på dette. Det er rett og slett blitt monotomt og fargeløst. Den grønne gressmatten er som en rektangelformet succubus som fjerner all profil og identitet fra spillerene. Den sterke grønnfargen er i liten grad nyansert i henhold til skygge og spillet. Det er rett og slett trist og kjedelig og noen ganger også vondt for øynene.
 
Loading…..Loading….loading….
Det som likevel var den største overraskelsen var den ufattelige lastetiden. Jeg har en tradisjon for å spille karrieremodus. For den som ikke vet hva det er, så er det muligheten til å spille som en spiller gjenom hele karriereren. Litt som gamle dagers Libero Grande. Siden jeg som oftest vil spille som den mest talentfulle, beste og sterkeste spilleren, designer jeg spilleren etter meg selv. Det jeg opplevde når jeg skapte min profil var lastetider etter lastetider. Det er tusen ting som du kan endre på spilleren din, men når det tar opptil et minutt før alle bildene av typer skjegg du kan velge så sier det seg selv at noe ikke er blitt effektivisert hos Konami. Det er ikke bare her det går tregt og sakte. Det er overalt i denne modusen. Når du starter karrieremodusen, vil du oppleve å bli byttet ut etter cirka 70 minutter. Resten av den tiden er du tvunget til å følge med kampen uten å ha mulighet for å hoppe over. Det er blitt puttet inn en Fast Forward funksjon, men den har mindre nytte enn 90% av gjenstandene i Skyrim.
Det som er mest irriterende når man spiller fotballspill nytt er at det er som oftest en glitch der inne som utviklerene har glemt. I PES opplevde jeg å karakteren 9 hver gang jeg spilte, uansett hvor lite jeg gjorde. Hvordan de bedømmer spillerene har alltid vært en av PES seriens svakeste punkt. Dette er ikke noe unntak. Etter 8 kamper fra start med et gjenomsnitt bedre en Messi ble jeg rett og slett lei. Dette er helt sikkert noe som blir ordnet med en patch i løpet av de kommende dagene, men irritasjonen uteblir ikke noe særlig av den grunn.
 
Et must for fans av kinesisk toppliga.
PES har også begynt å utvide sitt repetoar. Fremdeles har de ikke lisensen til annet enn enkelte topplag i Europa. Derfor kan man velge mellom lag som North London og Merseyside red. Likevel er det enkelt å endre disse lagnavnene i menyen. Den største nyheten er at man nå kan velge mellom andre ligaer enn de største i Europa. Dette gir om ikke annet enn større variasjon enn tidligere i spill. Hvis du fremdeles ikke finner ditt favorittlag, er det mulig å skape ditt eget. Dessverre er dette også preget av de samme lastetidene som tidligere nevnt. 
Likevel er ikke dette et dårlig spill. Jeg har satt fokus på de mange negative aspektene av spillet, men det er veldig mange gode punkter Konami har også gjort. Det sterkeste opplever man når ser på reprisen av et mål. Da legger man merke til hvor god den nye fysikkmotoren er. Spillerene reagerer naturlig på situasjoner og går ikke inn i predesignerte animasjoner, men faktisk balanserer seg i henhold til virkeligheten. Her kommer også grunnen til at det er vanskeligere å faktisk mestre dette spillet enn hva som er blitt gjort tidligere. Du er i mye større grad i kontroll av spillerene, det er bare synd at man ikke har klart å balansere dette i henhold til spillbarhet og effektiviteten til å sette seg inn i spillet uten noen forhåndskunnskap om kontrollerene
 
Begynnelsen av noe stort.
Dette er ikke det beste spillet i serien, og det er trolig at FIFA 14 stikker av med seieren her. Likevel har Konami tatt et stort skritt fremover og fjernet seg med å bli sammenlignet med Fifa. Spillet har fjernet seg fra å være en arkadelignende opplevelse til å bli en sterkere simulator av fotball. Det er tydelig at Konami ikke har blitt husvant med den nye motoren. På sine sterke sider er det både gøyt og mer spektakulært å spille det enn sine tidligere kapitler. Dessverre drukner det i skyggen av de mange andre aspektene av spillet som har tatt et skritt tilbake. Både hovedmenyen, grafikken, og andre aspekter av spillet har problemer med å samarbeide med selve fotballspillet, men jeg har tro på at Konami vil fikse det til neste år og bli et virkelig godt kapittel. Til da får vi heller tilgi at dette kapittelet er et av de svakeste på en del år. 

Høstens vakreste eventyr er ovenfor oss. Den evige kampen mellom FIFA 14 og PES 14 er ovenfor oss igjen.  Denne gang har Konami valgt å stille med et helt nytt mannskap på banen, og det fungerer sånn noenlunde. Det som overrasker er at det er tydelig at Konami prøver noe nytt og tar serien i en ny retning, og ikke kun pusser opp det samme gamle. Likevel finner de ikke den perfekte formelen denne gangen. 

Ny grafikkmotor

En av de tingene som er blitt promotert i PES 14 er den nye spillmotoren M.A.S.S (Motion Animation Stability System) som i større grad skal være mer realistisk i henhold til hvordan spillerene oppfører seg. Værtype, gressmatte, publikum og motivasjon skal bringe inn variasjon i spillet. Det første man legger merke til når man spiller er at det er blitt endringer i henhold til særlig den nye spillmotoren. Dine trofaste elleve er mer ustabile når det kommer til behandlingen av ballen og deres oppførsel når du ikke kontrollerer dem. Det er rett og slett mer realistisk, men betyr det at det er morsommere å spille?  

 Svaret er nei. PES 14 har vokst til å bli mer komplekst, vanskeligere og tyngre å komme seg gjennom. For første gang siden International Superstar Soccer Deluxe på gamle SNES har jeg følt meg avhengig av av å gjennom scenariotreningene for å forstå spillets grunnleggende mekanismer. Grafikken føles også merkelig nok svakere enn de tidligere kapittelene. Dette var noe som overrasket meg veldig siden jeg alltid regnet seriens mer fargerike og useriøse visuelle profil som en av deres sterkeste sider.

Dette kan selvfølgelig skyldes settings på TV’en, men når jeg spiller GTA V i nydelig visuell stil med samme apparat og samme PS3 tviler jeg på dette. Det er rett og slett blitt monotomt og fargeløst. Den grønne gressmatten er som en rektangelformet succubus som fjerner all profil og identitet fra spillerene. Den sterke grønnfargen er i liten grad nyansert i henhold til skygge og spillet. Det er rett og slett trist og kjedelig og noen ganger også vondt for øynene. 

Loading…loading…loading…

Det som likevel var den største overraskelsen var de ufattelige lastetidene. Jeg har en tradisjon for å spille karrieremodus, som er muligheten til å spille som en spiller gjenom hele karriereren. Litt som gamle dagers Libero Grande. Siden jeg som oftest vil spille som den mest talentfulle, beste og sterkeste spilleren, designer jeg spilleren etter meg selv.

Det jeg imidlertid la merke til når jeg skapte min profil var lastetider og atter lastetider. Det er tusen ting som du kan endre på spilleren din, men når det tar opptil et minutt før alle bildene av typer skjegg du kan velge så sier det seg selv at noe ikke er blitt effektivisert hos Konami. Det er ikke bare her det går tregt og sakte. Det er overalt i denne modusen. Når du starter karrieremodusen, vil du oppleve å bli byttet ut etter cirka 70 minutter. Resten av den tiden er du tvunget til å følge med kampen uten å ha mulighet for å hoppe over. Det er blitt puttet inn en Fast Forward-funksjon, men den har mindre nytte enn 90% av gjenstandene i Skyrim.

Det som er mest irriterende når man spiller fotballspill nytt er at det er som oftest en glitch der inne som utviklerene har glemt. I PES har jeg opplevd å få karakteren 9 som bedømmelse hver gang jeg spilte, uansett hvor lite jeg gjorde, og dette har alltid vært en av PES-seriens svakeste punkter. Dette er ikke noe unntak. Etter 8 kamper fra start med et gjenomsnitt bedre en Messi ble jeg rett og slett lei. Dette er helt sikkert noe som blir ordnet med en patch i løpet av de kommende dagene, men irritasjonen uteblir ikke noe særlig av den grunn. 

Et must for fans av kinesisk toppliga

PES har også begynt å utvide sitt repetoar. Fremdeles har de ikke lisensen til annet enn enkelte topplag i Europa. Derfor kan man velge mellom lag som North London og Merseyside red. Likevel er det enkelt å endre disse lagnavnene i menyen. Den største nyheten er at man nå kan velge mellom andre ligaer enn de største i Europa. Dette gir om ikke annet enn større variasjon enn i tidligere spill. Hvis du fremdeles ikke finner ditt favorittlag, er det mulig å skape ditt eget. Dessverre er dette også preget av de samme lastetidene som tidligere nevnt. 

Likevel er ikke dette et dårlig spill. Jeg har satt fokus på de mange negative aspektene av spillet, men det er veldig mange gode punkter Konami har også gjort. Det sterkeste opplever man når ser på reprisen av et mål. Da legger man merke til hvor god den nye fysikkmotoren er. Spillerene reagerer naturlig på situasjoner og går ikke inn i predesignerte animasjoner, men faktisk balanserer seg i henhold til virkeligheten. Her kommer også grunnen til at det er vanskeligere å faktisk mestre dette spillet enn hva som er blitt gjort tidligere. Du har i mye større grad kontroll over spillerene, det er bare synd at man ikke har klart å balansere dette i henhold til spillbarhet og effektiviteten til å sette seg inn i spillet uten noen forhåndskunnskap om kontrollerene.

Begynnelsen på noe stort

Dette er ikke det beste spillet i serien, og det er trolig at FIFA 14 stikker av med seieren her. Likevel har Konami tatt et stort skritt fremover og fjernet seg med å bli sammenlignet med FIFA. Spillet har fjernet seg fra å være en arkadelignende opplevelse til å bli en sterkere simulator av fotball. Det er tydelig at Konami ikke har blitt husvant med den nye motoren.

På sine sterke sider er det både morsomt og mer spektakulært å spille det enn de forrige spillene. Dessverre drukner det i skyggen av de mange andre aspektene av spillet som har tatt et skritt tilbake. Både hovedmenyen, grafikken, og andre aspekter har problemer med å samarbeide med selve fotballspillet, men jeg har tro på at Konami vil fikse det til neste år og skape et virkelig godt 2015-kapittel. Til da får vi heller tilgi at dette kapittelet er et av de svakeste på en del år. 

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.