Større, bedre og råere
0

Større, bedre og råere

I 2014 tok Shadow of Mordor verden med storm, blant annet for sitt kreative nemesis-system, men også for sitt råe kampsystem. Det som først så ut som en kopi av Arkham Asylum og Assassin’s Creed viste seg å ikke bare kopiere, men også forbedre og gjøre egne ting som hevet det over statusen som bare enda en kopi av populære spill, men vi skal ikke snakke om Shadow of Mordor vi skal snakke om oppfølgeren Shadow of War.

Hva er nytt?

Ut ifra det vi får se i videoen er det tydelig at Monolith har skjønt hva som gjorde Shadow of Mordor spesielt og har omfavnet nemesis-systemet. Denne gangen skal du ikke bare ta over sjefsorkene og Uruk-haiene, denne gangen kan du også ta over hele landsbyer/byer. Dette innebærer fortsatt at du tar kontroll over de ulike sjefskarakterene, men dette tar systemet til nye høyder og sånn som jeg forstår det ut ifra videoen så blir dette spillet gigantisk. Kampsystemet ser også ut til å være like brutalt og rått som det forrige spillet, men med små forbedringer her og der. 

For min egen del så elsket jeg det å slåss med en hær jeg hadde laget eller tatt over selv mot en annen hær, og dette blir det mye mer av i Shadow of War. Det ser mer avansert ut på en positiv måte, det ser rett og slett ut som de har gjort slik man gjør med oppfølgere: større og bedre. Ut ifra videoen så ser det også ut som at Shadow of War har funnet seg selv og er ikke lenger en tydelig kopi av lignende spill, men en frontkjemper for hvordan slike åpen verden-spill skal være. Stemmen i videoen sier også at RPG-aspektet er blitt utvidet i denne oppfølgeren. I tillegg kan du nå ri på drager, og du vet… RI PÅ DRAGER, jeg sier ikke mer. 

Konklusjon

Er det et sted man ikke skal ta noen gleder på forskudd så er det spillverdenen, men ut ifra denne videoen så ser det ut som vi er i gode hender, og om vi ikke nødvendigvis får et bedre spill enn Shadow of Mordor så vil jeg i alle fall tørre å påstå at det blir minst like godt. Fokuset ser ut til å ha forandret seg, men til det positive. Jeg gleder meg i alle fall til det kommer den 22.august i år. 

I 2014 tok Shadow of Mordor verden med storm, blant annet for sitt kreative nemesis-system, men også for sitt råe kampsystem. Det som først så ut som en kopi av Arkham Asylum og Assassin’s Creed viste seg å ikke bare kopiere, men også forbedre og gjøre egne ting som hevet det over statusen som bare enda en kopi av populære spill, men vi skal ikke snakke om Shadow of Mordor vi skal snakke om oppfølgeren Shadow of War.

 

Hva er nytt?

 

Ut ifra det vi får se i videoen (link) er det tydelig at Monolith har skjønt hva som gjorde Shadow of Mordor spesielt og har omfavnet nemesis-systemet. Denne gangen skal du ikke bare ta over sjefsorkene og Uruk-haiene, denne gangen kan du også ta over hele landsbyer/byer. Dette innebærer fortsatt at du tar kontroll over de ulike sjefskarakterene, men dette tar systemet til nye høyder og sånn som jeg forstår det ut ifra videoen så blir dette spillet gigantisk. Kampsystemet ser også ut til å være like brutalt og rått som det forrige spillet, men med små forbedringer her og der.

 

For min egen del så elsket jeg det å slåss med en hær jeg hadde laget eller tatt over selv mot en annen hær, og dette blir det mye mer av i Shadow of War. Det ser mer avansert ut på en positiv måte, det ser rett og slett ut som de har gjort slik man gjør med oppfølgere: større og bedre. Ut ifra videoen så ser det også ut som at Shadow of War har funnet seg selv og er ikke lenger en tydelig kopi av lignende spill, men en frontkjemper for hvordan slike åpen verden-spill skal være. Stemmen i videoen sier også at RPG-aspektet er blitt utvidet i denne oppfølgeren. I tillegg kan du nå ri på drager, og du vet… RI PÅ DRAGER, jeg sier ikke mer.

 

Konklusjon

 

Er det et sted man ikke skal ta noen gleder på forskudd så er det spillverdenen, men ut ifra denne videoen så ser det ut som vi er i gode hender, og om vi ikke nødvendigvis får et bedre spill enn Shadow of Mordor så vil jeg i alle fall tørre å påstå at det blir minst like godt. Fokuset ser ut til å ha forandret seg, men for det positive. Jeg gleder meg i alle fall til det kommer den 22.august i år. 

About Mathias Johannessen

Filmstudent ved Universitetet i Bergen. Elsker indie-spill, gamle klassikere, og B-spill.