Ta plass…
0

Ta plass…

Året er 2050, og selskapet Screamworks ansetter et antall våghalser til å prøve ut ekstreme berg-og-dalbaner og andre karuseller for vitenskapen og menneskehetens fremtid! Det er ihvertfall det spillet Screamride forteller oss. I samarbeid med en følelsesløs kunstig intelligens får du muligheten til å kjøre forskjellige berg-og-dalbaner, bygge dine egne, eller ta del i å gjøre mest mulig skade på diverse strukturer. Med et bredt utvalg av baner i karrieremodus og en byggemodus hvor du kan lage dine egne baner, har man mange timer med moro foran seg.

Screamride er et spill med høyt tempo hvor timene bare flyr forbi. Til å begynne med var jeg redd for at spillet skulle bli repetitivt og var ikke så veldig imponert, men jo mer jeg spilte, jo mer moro hadde jeg. Ting ble litt lettere for meg da jeg forstod at man ikke trengte å fullføre alle utfordringene på en bane på en gang for å få perfekte resultater. Det ble helt klart lettere for meg å komme inn i spillet da perfeksjonsgalskapen min kunne lene seg litt tilbake. Når jeg startet banene om igjen og om igjen fordi jeg ikke klarte alle utfordringene, ble jeg nemlig fort irritert.

Det er lett å trykke “restart” på de fleste banene om man ikke er fornøyd med resultatet sitt, men det kommer selvsagt an på hvilken modus du velger å spille. Det finnes nemlig tre forskjellige moduser i karrierekampanjen. Du kan velge om du vil kjøre berg-og-dalbanene i Screamride, om du vil ødelegge bygninger og andre strukturer ved å slenge en kontrollerbar rivningskule – som de frivillige våghalsene (les: prøvekaninene) sitter inne i – i Demolition Expert, eller kanskje du vil bygge din egen berg-og-dalbane med et mål om å få alle prøvekaninene trygt til enden uten at vogna eller noen passasjerer faller av i Engineer.

I karrierekampanjen er det godt over 300 baner å fullføre, og er ikke dette nok er det mulig å bygge sine egne baner i kreativ-modus. Du kan selv velge hvilke karrieremoduser du ønsker å ta for deg på banen din. Er man ikke av den kreative typen kan man laste ned baner andre spillere har delt online, i tillegg til at du kan laste opp dine egne. På alle baner og i alle moduser, både i karrierekampanjen og i kreativ-modus, er målet å samle inn nok poeng. For å samle nok poeng må du enten kjøre fort, ødelegge mest mulig, eller lage den feteste berg-og-dalbanen. I karrierekampanjen vil man åpne nye baner jo flere poeng man tjener.

Spillet i seg selv er ikke akkurat nyskapende eller spektakulært, men dette er heller ikke hovedfokuset til spillet. Flere har kalt Screamride for en spirituell oppfølger til Rollercoaster Tycoon, og jeg merker et hint av Angry Birds i Demolition Expert-modusen også. Spillet handler ikke om å styre en temapark, men det var ikke derfor jeg spilte Rollercoaster Tycoon. Jeg må innrømme at det var om og gjøre å lage de kuleste (les: dødeligste) berg-og-dalbanene og la gjestene smake min vrede. Det er gøy å se folk falle av banen i Screamride også – spesielt når det er sprengstoff i nærheten og alt bare sprenger og faller fra hverandre – men skal man komme videre er det om å gjøre å falle av banen minst mulig. Ødeleggelse får man nok tid til i Demolition Expert. Og det føles godt.

Det er mye positivt å si om Screamride, men det er ikke perfekt. Musikken i spillet passer veldig godt, men man blir fort lei av den. Problemet er at musikksporet ikke er langt nok før det begynner å gjenta seg selv. Det kunne også vært fint om hvert musikkspor endret seg litt mer før det startet om igjen. Grafikken er heller ikke banebrytende, men det trenger den heller ikke å være. Utviklerne har valgt å gå for en tegneserieaktig stil hvor menneskene har overdrevne uttrykk. Når det kommer til det visuelle kan jeg legge til at fargepalletten er tydelig. Det er sterke farger av oransje, blått og grønt, i tillegg til mange nyanser av sort og hvitt. Det spriter opp opplevelsen og gir spillet ekstrem-preget det er ute etter.

Screamride er et veldig enkelt og lekent spill som man kan ha det mye moro med uten å trenge å spille seriøst. Det er ingen historie man må sette seg inn i, og dermed kan man hoppe inn i spillet hvor som helst. Men skal man først gå for 100% resultater på alle banene i karrieremodus, skjuler det seg et par timer ekstra i spillet. De fleste av utfordringene er ikke så vanskelige å klare og er relativt akseptable, men det er noen som tar lang tid med prøving og feiling, blod, svette og tårer. I hvertfall svette. Jeg brukte litt ekstra tid da jeg skulle prøve å treffe en motorbåt som kjørte i sirkler rundt en bane i Demolition Expert. Målet var å treffe motorbåten med rivningskula, og da gjaldt det å beregne riktig fart og høyden jeg skulle slenge kula med. Jeg kan med glede si at det gikk til slutt.

Som jeg nevnte er ikke spillet banebrytende, men det er helt klart et spill man alltid kan komme tilbake til og bruke et par timer på. Det funker bra som et partyspill og det funker bra om du vil spille alene. Spillutviklerne har visst nøyaktig hva de var ute etter og har skapt et vanntett spill med mange timers underholdningsverdi, i tillegg til at man kan utfolde seg kreativt ved å lage sine egne baner. Screamride prøver ikke å være noe det ikke er. Kanskje vi har noe å lære. #moralofthestory.

About Sam Einar Engh Syftestad

Filmutdannet spillentusiast som legger vekt på historiefortelling. Jobber med filmproduksjon og er den ene halvdelen av Emmy & Zaspen Let's Play. Lever ellers for Star Wars.