Take-Two sjefen: «Kan ikke forstå hvorfor utviklere ønsker å organisere seg»
0

Take-Two sjefen: «Kan ikke forstå hvorfor utviklere ønsker å organisere seg»

jun 19 Anders Lønning  

Arbeidsrett og organisering er et hett tema i spillbransjen om dagen. Flere utviklere enn noen sinne har tatt til ordet for at utviklere bør organisere seg for å sikre at de jobber under lik lønn og vilkår over hele fjøla.

Strauss Zelnik, sjef og den største aksjeholderen i Grand Theft Auto utgiveren Take-Two Interactive, har i anledning E3 snakket med bransje nettstedet Games Industry om en eventuell organisering av sine ansatte:

Fagforeninger pleier å starte når forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er nærmest intet-eksisterende. Og vanligvis har vi sett at de er mest fordelaktige når det finnes mer arbeidere enn det finnes arbeid, og når jobben er lavt-lønnede stillinger. Vi har færre arbeidere enn vi har jobber, og stillingene er godt betalte

Akkurat nå har Take-Two 500 åpne stillinger. Det er rundt 220.000 sysselsatte arbeidere i den amerikanske spillbransjen. De tjener i snitt rundt 100.000 dollar i året, kanskje mer. Det er vanskelig å se for seg hva som skulle motivere disse til å organisere seg.

Grand Theft Auto V blir ofte, feilaktig, kalt tidenes mest innbringende medieprodukt. Dette stemmer ikke, men at sjefene hos Take-Two har tjent ufattelig mye penger på spillet er unektelig.

Videre sier Zelnik,  at han gladelig vil «følge lovverket» hvis hans ansatte ønsker å organisere seg.

Hvis våre kolleger er villige til å delta i en organisert forhandling, så er vi det.

For de som gjerne vil vite mer om hvorfor spillutviklere ønsker å organisere seg legges ved en link til Game Workers Unite’s offisielle hjemmesider.

Hvis du i tillegg er litt usikker på hva alt dette handler om, kan intervjuet fra Giant Bomb’s E3 show hvor de intervjuer Emma Kinema fra Game Worker’s Unite og Jocelyn Monahan fra Riot Games, være et godt sted å begynne.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.