Takk for hypen, EA!
0

Takk for hypen, EA!

jun 04 Spill.no  

I et intervju med nettstedet MCV sender Activision Publishing-sjef Eric Hirscberg en takk til Battlefield 3-utvikler og selverklært hovedkonkurrent Electronic Arts for all den ekstra gratisreklamen spillet deres har fått i media.

Et slag mellom kjemper

– Jeg tror EA snakker mer om spillene våre i media enn vi gjør selv, så det første jeg vil si til dem er «takk for hjelpen til å skaffe oppmerksomhet», sier Hirschberg i intervjuet.

Denne vinteren lanseres to høyst etterlengtede oppfølgere i hver sin svært populære krigsspillserie, Battlefield 3 fra EA, og Call of Duty: Modern Warfare 3 fra Activision. Høyst sannsynlig kommer begge spillene på markedet samme uka, og prestisjespillet har nå gått såpass langt at det er toppsjefene i selskapene som tar seg av promoteringsarbeidet i forkant av lansering.

– [Battlefield 3] er designet for å slå [Call of Duty: Modern Warfare 3]. Hvis du ser etter et slag mellom kjemper – Red Sox vs. Yankees, Microsoft eller Google… – er dette hva du ser etter, proklamerte EA-sjef John Riccitiello nylig under en konferanse i New York, og la til at han regnet med selskapene til sammen kom til å bruke rundt 200 millioner dollar på markedsføringen av spillene.
Han har tidligere hevdet at Battlefield 3 har en overlegen spillmotor, overlegent utviklerstudio, og rett og slett er et overlegent spill. Activision på sin side tar foreløpig det hele med stoisk ro.
– Vi fokuserer på det vi trenger å gjøre for å lage de beste spillene vi kan. Vi bruker ikke så mye energi på hva konkurrentene driver med. Jeg vet de følger med på oss…vel, det er alt jeg vil si, er Hirschbergs svar til MCV.
– Vi har hard konkurranse for Call of Duty hvert eneste år. Det er aldri enkelt. I fjor var det Halo: Reach og Medal of Honor, og det er ikke som om de ikke var fantastiske utviklere med mål om å nå toppen heller. Og det er det samme i år . Gears of War er tilbake, sammen med mange andre spill, sier Activision Publishing-sjefen.
 
– Så vi tar selvfølgelig konkurransen på alvor, men til syvende og sist mener jeg det virkelig når jeg sier vi fokuserer på mållinjen i stedet for konkurrentene. Vi lager de beste spillene vi kan, og benytter alt vi har av ressurser og kreativitet til å lage det. Forhåpentligvis er det nok til å beholde posisjonen vår, utdyper han.

Call of Duty: Modern Warfare 3 utvikles av Infinity Ward og utgis av Activision for PC, Playstation 3 og Xbox 360 den 8. november. Battlefield 3 utvikles av EA Dice og gis ut av Electronic Arts for PC, Playstation 3 og Xbox 360. Lansering er foreløpig ukjent, men forventes å være samme uke som Call of Duty slippes.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.