Til Valhalla!
0

Til Valhalla!

jan 15 Martin Moen  

De Kanadiske skaperne av Jotun, Thunder Lotus, gjorde virkelig en pang start, med god hjelp av en kickstarter kampanje, med sitt første spill. De har virkelig gjort god research og ikke spart på noen detaljer når selv dialogen er på islandsk (med engelsk tekst)! I Jotun møter du krigerjenta Thora som døde en uverdig død, og fikk dermed ikke komme inn i dørene til Valhalla. Hun må derfor kjempe seg gjennom de fem elementene og møte jotnene i hver ende for å bevise ovenfor gudene at hun er verdig Valhalla.

Det første som jeg vil si om Jotun, er hvor nydelig spillet ser ut. Det har en fantastisk visuell stil hvor alt er malt for hånd digitalt. Det skinner igjennom hvor mye dette har vært et kjærlighetsprosjekt for artistene, og det er ikke en liten detalj de har oversett i verkene sine. Det blir også brukt mange visuelle hint og frampek gjennom nøye planlagt bruk av lag og bakgrunner. Dette må ha tatt lang tid, og man kan skimte litt grovt linjearbeid visse steder pga. tidspresset, men det hele ser likevel helt fantastisk ut. Animasjonene ser også ut til å være håndtegnede, altså; tegnet alt frame by frame. Dette gir nydelige, personlige animasjoner til karakterer og monstre som gjør det hele til et enestående kunstverk i seg selv. Det er her også noen spor etter tidspress og kutt hvor animasjonene er litt brå og hakkete, men det lille som er bryter ikke magien Jotun skaper.

Lydmessig har de også lagt inn mye tid og arbeid. Musikken er, som resten av artworken, nydelig. Godt komponerte sanger som gjør seg bra sammen med det visuelle, skaper en fantastisk atmosfære som griper spilleren og holder dem der. Lydeffektene passer som oftest veldig bra inn, men dette er nok det artistiske punktet hvor jeg vil si de gjør det svakest. Jeg er imponert over at Jotun har valgt å inkludere islandske stemmer til fortelleren, og Thora. Gode stemmer som glir rett inn i omgivelsene og gjør det hele mye mer autentisk og engasjerende. Jeg merker at jeg sitter og gleder meg til neste dialogspor skal komme.

Utviklerne har også gjort en god jobb når det kommer til research. De har fått meg seg terminologi, mytologi og kultur fra vikingsamfunnet, og jeg merket selv at jeg faktisk lærte en ting eller to om norrøn mytologi. De har gode introduksjoner og beskrivelser av guder og sagn, og har til og med dratt inn litt norrøn astrologi. Man får også tilgang til litt gudommelige krefter gjennom spillet, og istedenfor å gå for de store og kjente, holdt de seg til de mest relevante og mer ukjente gudene som Frigg og Heimdal.

Spilldesignmessig gjør spillet det bra, men det er også her det er svakest. Spillet mangler en god tutorial, og det går utifra at man er godt kjent med hvordan man spiller slike typer spill. Det gjør en god jobb på å forklare og introdusere de særegne mekanikkene til spillet, men jeg måtte selv stadig gå inn og få oversikt over hvilke knapper som gjorde hva; siden dette aldri ble nevnt eller vist.

Spilleren har også tilgang til et kart over hvert nivå, men kartet viser aldri hvor du er selv. Jeg tror nok dette er gjort med vilje for å gjøre det hele litt vanskeligere for spilleren, men på visse nivåer kan dette bli veldig uoversiktlig og forvirrende. Jeg måtte et par ganger bruke noen minutter på å orientere hvordan karter så ut i forhold til omgivelsene, kameravinkelen osv. Det er heldigvis sjeldent du blir straffet for å være litt disorientert, og spillet oppfordrer deg virkelig til å utforske: For hvert nivå er stappet med nydelige landskap, norrøne referanser og nye gjenstander til å hjelpe deg videre.

Spillet krever at spilleren kommer seg gjennom nivåer ved å løse puzzles, kjempe mot diverse skapninger og dodge seg unna hindre. Man er ofte tvunget til å endre litt taktikk og spillestil, gjerne midt i en kamp, noe som gir det hele et mer dynamisk gameplay. Bossene, eller jotnene, er vanskelige å slå, og man må gjerne bruke et par ganger på å klare det. Utviklerne har gjort sitt beste på å balansere den tynne linjen mellom vanskelig og urettferdig, og gjort for det meste en god jobb. Desverre går de noen ganger over, og gameplayet kan derfor til tider virke mer urettferdig enn vanskelig. Heldigvis er ikke hardcore rogue spillere målgruppen, så selv om du dør blir ikke objekter du har løst satt tilbake(men jotnene får selvfølgelig fullt liv igjen).

I tillegg til alt som er nevnt, så er det et siste element jeg vil dra frem fra Jotun: Historien. Historien i Jotun er et av de mindre elementene, men det står som en god og sterk støtte til hele fasaden. Den tar for seg noe som var til stor bekymring for mange vikingkrigere; det å dø en uverdig død, det å ikke få lov til å feste ved Valhallas langbord til Ragnarok. Det skaper et godt og forståelig motiv for spilleren, noe som jeg synes mangler i mange spill. For hver Jotun som faller, og man beviser seg mer og mer for gudene, blir også flere deler av Thoras historie fortalt til oss, og vi får et godt innblikk inn i en tragisk historie om familie, sjalusi og stolthet.

Jotun er ikke et langt spill, men det er stappet til random med godt innhold! Et storslått audiovisuelt mesterverk som virkelig tar en norrøn kultur på alvor. God historie og spennende gameplay topper det hele. Deler av spillet og mekanikken kunne vært bedre, men til 100 kroner på Steam vil jeg si at dette er verdt hver eneste krone!

About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!