Tilbake i form
0

Tilbake i form

nov 16 Spill.no  

I et merkelig øyeblikk av selvinnsikt, har Sega innrømmet at den enorme mengden med spill de har dyttet pinnsvinet Sonic inn i har vært under par. Erkjennelsen kom før lanseringen av «Sonic Colours», for liksom å understreke at dette nye spillet ikke kan sammenlignes med møkkaspill som «Sonic and the Black Knight». Og takk og pris at Sega klarer å innfri denne gangen.

Perspektivblanding

Allerede etter noen minutter er gliset på plass. Nok en gang har jeg snørt på meg de røde joggeskoa, og suser rundt i vill hastighet gjennom en halsbrekkende løype. «Sonic Colours» har funnet tilbake til tempoet som preget de gamle spillene, og til og med klart å beholde det høye tempoet i et 3D-perspektiv.

Et stort problem med mange av de mindre gode «Sonic»-spillene er at de har dyttet pinnsvinet inn i en 3D-verden som ikke har vært tilpasset det klassiske «Sonic»-gameplayet. Sonic er nemlig ikke Mario, og der Mario har handlet om utforsking og nøyaktige hopp, har Sonic handlet om halsbrekkende hastigheter gjennom ville løyper. Sonic i åpne 3D-verdener har alltid føltes tungvint og feil, og derfor har Sonic Team denne gangen presset Sonic inn i det han kan aller best: stramme baner der hastighet og presisjon er nøkkelord.

Det begynner svært overbevisende. Dr. Eggman har ankommet med en truende tivoliplanet, og Sonic raser rundt diverse berg- og dalbane-aktige baner. Det er klassisk Sonic-gameplay, med fartspaneler som sender pinnsvinet av gårde i full fart gjennom looper og hopp, kombinert med innsamling av gullringer og små dyr. Det vil si, dyrene er denne gangen byttet ut med Wisps – spøkelsesaktige vesener som gir Sonic spesialkrefter.

«Sonic Colours» bytter sømløst mellom klassisk 2D-grafikk der vi ser Sonic og handlingen fra siden og 3D-grafikk der kameraet beveger seg bak Sonic. Nivåene er stramt utformet, og borte er de åpne 3D-verdenene man i tidligere spill har kunnet leke seg i. «Sonic Colours» har mer til felles med de gamle 2D-spillene enn de moderne spillene sånn sett, og det er et format som kler spillhelten godt. Du er som regel aldri i tvil om hvor du skal gå, ettersom banene i bunn og grunn er todimensjonale.

Er du vant til «Super Mario Galaxy 2» kan nok dette nivådesignet nok føles litt mer hemmende og mindre kreativt. «Sonic Colours» er laget for å fartsfylt jaging gjennom nivåene, og selv om man bør gå tilbake og utforske nivåene på nytt for å finne hemmelige mynter og annet snacks, er spillet på sitt beste når man driter i innsamlingen og gir full gass hele tiden. Det føles mer som en jobb å utforske nivåene for å finne skjulte mynter og hemmeligheter, dessverre.

Lekent

Et nytt morsomt element i «Sonic Colours» er at Sonic, ved å samle Wisps i riktig farge, kan aktivere helt nye krefter. Man kan for eksempel bli en laserstråle som spretter mellom vegger lynraskt, eller man kan drille seg gjennom jord. Dette er kjærkomne avbrekk fra det ganske så klassiske løpe-og-hoppe-gamplayet.

Jeg liker også at fiendene er langt mindre irriterende enn i tidligere spill. Hopper du opp i lufta får du som regel et sikte på en fiende i nærheten, og da trenger man bare å trykke på hoppeknappen for å fly inn i fienden og drepe ham. Er det flere i nærheten kan man bare sikte på en ny en, og så videre. Det er smidig og enkelt, og bremser ikke opp flyten i spillet.

Et annet morsomt element er bonusbanene, hvor flere spillere kan delte i retro-aktig Sonic-moro. Gjennomført og engasjerende!

«Sonic Colours» er flott underholdning: et klassisk og fargerikt todimensjonalt plattformspill i 3D-klær. For alle gamle Sonic-fans er dette drømmespillet man har drømt om siden Megadrive-dagene. Men tiden har på mange måter løpt litt fra Sonic, og når farten går ned og jeg begynner å utforske brettene, forsvinner litt av moroa. Det klassiske høyoktans-gameplayet med Sonic kunne godt vært enda mer rendyrket i spillet, da hadde det blitt en soleklar femmer. Slik det er nå er «Sonic Colours» en flott oppdatering av klassisk Sonic-moro, uten at spillserien har klart å fornye seg på samme måte som Mario. En sterk firer.

Se flere bilder fra «Sonic Colours» på neste side.

«Sonic Colours» er utviklet av Sonic Team og utgis av Sega. Spillet er tilgjengelig på Nintendo Wii og Nintendo DS.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.