Tilbake i storform
0

Tilbake i storform

feb 16 Spill.no  

Selv om Ridge Racer var spillet som definerte overgangen fra 16-bits til 32-bits-konsollene, ble Wipeout en like viktig definisjon på det nye spillandskapet i 1995. Wipeout var et av de første spillene som tok pulsen på samtiden i spillform. Det blandet trendy klubbmusikk med et moderne grafisk design, og leverte en fartsfest som parkerte den tidligere futuristiske racerspillkongen F-Zero i startfeltet. Wipeout var symbolet på en ny og sulten ungdomsgenerasjon som var ferdig med barnslige plattformspill og klar for å kombinere spilling med uteliv og dansegulv.

Like moderne

Derfor var det aldri noe overraskende at de mange oppfølgerne dalte i kvalitet. Ikke fordi de gjorde så mye annerledes, men fordi de resonnerte mindre og mindre med den ungdomskulturen det første spillet tok på kornet. Spillene ble mer uinspirerte, kappløpene ble mindre spektakulære, og hele konseptet begynte å gå på tomgang for alvor på midten av 2000-tallet. Den digitalt lanserte PS3-versjonen i 2008 var et solid gjensyn med den originale storformen til spillene, men foruten en tilleggspakke til denne har det vært stille fra serien i det siste.

Det er vanskelig å sette fingeren nøyaktig på hva det er Wipeout 2048 gjør riktig, men Sony har lykkes med å revitalisere spillserien ytterligere med denne utgivelsen. Der PS3-versjonene var en slags nedstrippet back-to-basics-versjon av spillserien, har Sony lykkes med å fornye utvalgte elementer i 2048. Igjen befinner vi oss i fremtiden der ulike svevefartøy skal kjøre om kapp i mange hundre kilometer i timen. Designet er futuristisk som aldri før, med oversiktlige og kule menyer og en kampanjedel visualisert som et abstrakt kart der man vinner ulike løp for å låse opp nye deler av kartet.

Det er først når man begynner å spille at man slås i bakken over hvor pent spillet er. Grafikken suser forbi i vill hastighet, og bakgrunner og baner er fulle av detaljer. Lydbildet, med elektronikamusikk, motorlyder og robot-aktige stemmer som proklamerer hvilke gjenstander man plukker opp underveis i løpet kompletterer fremtidsvisjonen. Som teknisk demonstrasjon på kreftene til Playstation Vita er dette helt fremragende.

Heldigvis holder spillet også mål i alle lekkerhetene. Kappløpene er fokuserte og intense, og mindre kaotiske enn de har vært i enkelte Wipeout-titler. Våpnene har blitt finspisset, det er nå langt mindre irritasjon og frustrasjon over å bli lammet av fiendeangrep, og mer flyt i løpene. Våpenbruk er og mer balansert, ulike farkoster kan bare bruke utvalgte våpen, noe man bør ha i bakhodet når man velger farkost.

I tillegg til vanlige kappløp finnes det og kampløp, der man skal eliminere fiender. Disse er definitivt spillets svakeste modus, det er langt morsommer å prøve å kjøre bra enn å prøve å sabotere mest mulig for de andre. Heldigvis veies dette opp med spillets morsomste modus, Zone, der man kjører alene fortere og fortere. Sistnevnte passer helt perfekt på Vita, og nærmest suger deg inn i spillet og nekter å slippe taket.

Noe som skurrer er innlastingstidene. Det tar opp mot et minutt fra man velger løp til spillet har lastet inn banen, noe som ganske fort blir en tålmodighetsprøve. Sony har lovet en patch som skal redusere denne tiden, men den har jeg ikke sett noe til ennå.

Verdt og nevne er også at spillet er på norsk, både tale og tekst. Fysj og føy tenker du kanskje, men sjokkerende nok la jeg ikke merke til dette før jeg hadde spilt en time og det slo meg at kvinnestemmen i farkosten min sa “raketter” i stedet for “rockets”. Sony fortjener honnør for at de faktisk har klart å lokalisere spillet til norsk uten at noe høres kleint eller unaturlig ut i oversettelsen.

Wipeout 2048 er en solid tittel i spillserien, helt på høyde med de nyeste nedlastbare PS3-utgavene, og langt bedre enn de middelmådige PS2- og PSP-utgivelsene. Kontrollen sitter som den skal, banedesignet er bra, og spillopplevelsen er helt topp. Dette er et spill som passer Vita-formatet perfekt.

Se flere bilder fra Wipeout 2048 på neste side!

Wipeout 2048 er utviklet av SCE Studio Liverpool og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres 22. februar til Playstation Vita.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.