Topp 10: Power-ups i Mario
0

Topp 10: Power-ups i Mario

sep 17 Anders Lønning  

Mario fyller 30 år, og Super Mario Maker lanseres om få dager. For å feire den verdenskjente rørleggeren ser vi tilbake på ulike power-ups gjennom seriens historie, og presenterer en toppliste over de vi mener er de ti beste.

 
10. Frog Suit
Første opptreden: Super Mario Bros. 3 (NES)

Husker du den scenen fra Star Wars: The Empire Strikes Back, hvor Luke dreper en Tauntaun og overnatter i den? Inni den? Mario har tydeligvis lært av dette, og videreutviklet konseptet med froskedrakten fra Super Mario Bros. 3. Ikke bare ser den unik ut, men den lar deg også hoppe høyere og svømme smidigere, noe som gjør den til et godt valg for å øke Marios allerede ganske imponerende bevegelsesfrihet.


9. Gold Flower
Første opptreden: New Super Mario Bros. 2 (3DS)

Inspirert av Kong Midas blir Mario en solid 24-carats gullgutt, og som du kanskje kan tippe blir alt han rører til gull. Dette gjelder for blokker i terrenget så vel som stakkars Koopa Paratroopaer i lufta. Så lenge Mario er i sin mest gyldne form, klarer ikke en gang Lakitu å kaste annet enn gullmynter etter han, noe som definitivt er hyggeligere enn å få Spinies i hodet. Selv om denne power-upen er en gylden mulighet for spillere som ønsker å kjapt fylle opp banken, er den tidsbegrenset, så man er virkelig nødt til å være på utkikk etter raske penger.

Man fanger flere fluer med honning enn med eddik, og i Mario flyr du høyere utkledd som ei bie enn som italiener. Til tross for at denne oppgraderingen lar deg fly, føles luftakrobatikken klumsete og tung. Jeg har aldri vært ei humle, så jeg kan ikke snakke fra førstehåndserfaring, men jeg tror nok at biesoppen ganske perfekt fanger følelsen av å være ei. I tillegg lar denne power-upen deg klatre rundt på ei stønnende dronningbie, et øyeblikk i Marios 30 år lange historie som fremdeles framstår som et av de mer merkelige.

Rawr! Rolig, tiger! Hvem liker vel ikke katter? Allergikere? Fair enough. Men når Mario tar på seg kattedrakta si, skiller heldigvis skjermen kattehårene fra din allergi, og du kan nyte pusekattpower-upen i all sin søthet, helt uten snufsing! Med sine nye kattekrefter har Mario mulighet til å klatre opp vekker, kløne fiender og gjøre akrobatiske stup. Nyvunnet karakter gjør helten vår litt sassy og veldig bedårende, noe som sikrer denne oppgraderingen en plass på denne fabelaktige lista.

6. Boomerang Flower
Første opptreden: Super Mario 3D Land (3DS)

Om du trodde Mario var en uskyldig og stueren spillserie, skal du ikke se lenger enn til bumerangblomsten italieneren har hatt det med å plukke opp i senere år for å motbevise denne ideen. Det finnes lite mer brutalt enn å kle på seg levningene fra sine døde fiender, noe Mario og Co. gjør hver gang de oppgraderer seg selv til bumerangmodus. Med skjellet til en forhenværende Koopa som outfit har de i tillegg på seg en sykkelhjelm, som for å forsikre seg om at de ikke skal lide samme skjebne som draktens tidligere beboer. Det verste er at det ser veldig stilig ut, og gjør drakten til en av mine personlige favoritter. Stans pelsdyrindustrien, innfør kåper av skilpaddeskjell i stedet!

 

5. Super Star
Første opptreden: Super Mario Bros. (NES)

En av internettets mest fortalte legender er om hvordan Mario var en mer gjenkjennbar karakter enn Mikke Mus for barn på 90-tallet. Om dette stemmer, er det ikke vanskelig å si at vår favorittrørlegger (sorry, Kurt Nilsen!) er en ordentlig superstjerne i seg selv. I tillegg til å være en av spillverdens største stjerner, benytter Mario seg tidvis av en bokstavelig stjerne for å være helt uknuselig. Dersom man får tak i stjerna i Mario-spillene kan man fargerikt og med sprek musikk løpe gjennom alle fiender, og man løper i tillegg raskere enn før. Den varer ikke lenge, men dette er ei oppgradering som virkelig føles mektig og moro å bruke. Dessuten blir stua til et aldri så lite diskotek mens det holder på.

Kan du se for deg Mario-serien uten den legendariske ildblomsten? Det var med denne oppgraderingen det hele startet, og allerede i Level 1-1 av det Super Mario Bros. har du mulighet til å finne en ildblomst for å bli til ild-Mario. Denne kraften er veldig simplistisk sammenlignet med mange av de andre, men den er en sann klassiker. Dessuten utgjør sopp og skilpaddekjøtt ganske gode grillspyd!


3. Super Leaf
Første opptreden: Super Mario Bros. 3 (NES)

I et spill som så åpenbart sentrerer rundt det å hoppe for å nå høyere plattformer, er det ingenting som er så befriende som det å få muligheten til å fly. I Marios tilfelle innebærer dette å kle på seg pelsen til en vaskebjørn (eller en Tanuki, for oss weeaboos), og vifte med halen som en sær versjon av halefinnen på et fly. Som med mange av de beste oppgraderingene i Mario gir den absolutt null mening, men den er fullstendig moro å bruke. For ikke å snakke om at du kan daske Koopa Troopaer i fjeset med halen, noe som kanskje er det mest ydmykende angrepet i serien.

Første opptreden: Super Mario 3D World (Wii U)

3D Worlds kloningskirsebær var en genistrek, la det bare være sagt. Den ultimate oppgraderingen til Mario er rett og slett å la det være enda flere av han. Ved å konsumere dette fjesbesatte kirsebæret, får du kontrollere en kopi av karakteren du spiller som, i tandem med den du allerede kontrollerer. Det aller beste med dette er at den slår seg sammen med andre power-ups, til og med seg selv. Det vil si at du potensielt kan kontrollere seks Marioer som skyter ut hver sin ildkule på et knappetrykk. Med en horde av rørleggere, kan du brøyte deg gjennom det meste, samt miste kontroll over hvem originalen var. Det hele ender opp som et obskurt metafysisk konsept du ikke kan forstå selv med en doktorgrad i filosofi. Dersom originalen dør, men en av kopiene kommer seg til flaggstanga, har du da egentlig vunnet? …Jeg tror vi går videre til førsteplassen på lista, før jeg mister hodet (og leserne) helt.

La meg påpeke det én gang til: Det føles veldig godt å fly som Mario. På samme måte som at Super Leaf-oppgraderingen trollbandt seg med sin bevegelsesfrihet, gjør kappa fra Super Mario World det samme, samtidig som den tar konseptet et steg videre. Du kan nå justere om du vil stupe ned for å kræsje i bakken for å paralysere fiender i nærheten, eller du kan stupe og bruke momentumet fra stupet til å fortsette ferden bortover, som om du har en ufattelig moteriktig hangglider. Noen steder lar kappa deg løpe opp vegger, mens du andre ganger ønsker å bruke den for å sende tilbake prosjektiler eller rett og slett for å daske noen i fjeset igjen. Aller viktigst er det dog at den gjør én ting bedre enn noen annen power-up i seriens nå 30 år lange historie: Den gir Mario sinnssyk swag.

Nå er det opp til deg å avgjøre om denne lista ser noenlunde riktig ut, i forhold til din subjektive oppfatning, så klart. Det er for øvrig også opp til deg å avgjøre om jeg brukte ordet swag tiktig i siste avsnitt. Noen ganger kan det tross alt være vanskelig å være på samme bølgelengde som kidsa.

I det jeg publiserer denne artikkelen går det også opp for meg at Yoshi kanskje kan betraktes som en Power Up, men jeg velger å ignorere dette, ettersom jeg synes lista er bra som den er, og jeg ikke klarer å komme på noen vitser om hvordan en feit rørlegger bruker en dinosaur som et eller annet andrerangs pakkesel. Dersom du er voldsomt uenig i lista (eller bare litt), har vi et kommentarfelt under her, hvor vi setter stor pris på om du deler dine meninger i en frisk diskusjon.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.