Total krigføring i Warhammer
0

Total krigføring i Warhammer

jun 06 Martin Moen  

Mange var nok like overrasket som meg da Creative Assembly annonserte at det nye Total War spillet ikke skulle være plassert i en tidsperiode, men i fantasiuniverset til Games Workshops Warhammer. Total War: Warhammer leverer i kjent Total War stil og drar videre de gode, kjente elementene og leker godt med nye. Selv om det er et godt spill som jeg kommer til å fortsette og klokke inn mange timer på, leverte det ikke helt 100% som jeg hadde håpet.

Leker med det nye…

Creative Assembly har lenge kjørt i god og kjent stil med sine total war spill, og det har fungert veldig bra: Total War: Empire er fremdeles spillet som ligger øverst på min “mest spillt” liste. Etter Rome II derimot var det klart at utviklerne hadde lyst til å prøve ut litt nytt og vi fikk småspill som Arena og Kingdoms, og det forundrer meg ikke om det var for å se om de kunne klare å lage et helt nytt storspill; og vips så fikk vi Warhammer. Spillet inneholder mye god Warhammer lore, og det er gjort en god jobb med å få inn historie, mytologi, geografi; ja rett og slett hele pakka.

Total War spill har en tendens å bli litt monotone i lengden; du har dine store armeer, du tar en by, holder den til den er litt fornøyd og sender hæren videre til en ny by. TW: Warhammer har derimot noen nye, men interessante mekanikker. Du kan ikke lenger ta over hele verden, hver rase kan kun okkupere byene til noen andre spesifikke raser. Er du dverg f.eks. kan du kun ta over byene til andre dverger og orker, er du i konflikt med noen andre kan du kun rasere eller ransakke byene deres. De har også tatt steget videre og introdusert magibruk og noen flyvende enheter du kan kommandere på slagmarken. Det hele gjør at spillet blir mer interessant og litt mindre monotont, du har et litt mer oppnåelig mål enn “hele verden”. Samtidig har de fått inn heltekarakterer fra Warhammer universet som fungerer som generalene dine, og disse får etterhvert spesielle oppdrag som gir deg kraftige og magiske våpen, rustninger og ikke minst mounts! Alt i alt vil jeg si at Total War serien med Warhammer har fått et skikkelig løft.

… men de holder på det gamle

Selv om Creative Assembly har introdusert mye nytt og morsomt, så holder de fremdeles på det gode og det kjente. Selv om de har lagt inn en del begrensninger, så går mesteparten av spillet fremdeles ut på krigføring. Du styrer fremdeles byene, forskningen og hærene dine på et makronivå i et turbasert system, og alle kampene spilles nede på selve slagarken i santid. Kampene kan bli monotone noen ganger, spesielt når du kjemper mot små arméer av samme fiende. AIen er langt ifra perfekt, men de har virkelig fått den til å reflektere hva du forventer av de forskjellige rasene. Vampyrene er mer taktiske og tilbakeholdene, mens orkene kaster seg rett inn i frontlinjen din for å sloss; dette gir et mye mer dynamisk spill, og AIen blir mye mer organisk og troverdig som en motspiller.

Kampene har derimot blitt mye mer hektiske, og jeg synes det er veldig godt at de har fått implementert et takstisk overblikk av slagmarken som man lett kan “tabbe” ut og inn av. Jeg merker også jeg i Warhammer er mer aktiv bruker av “halv hastighet” knappen enn i tidligere spill.

Manglende introduksjon…

Jeg har spillt Total War spill i godt over 10 år nå, og jeg vil nå si at jeg er blitt dreven i spillets indre logikk og systemer. Men det var flere ganger jeg måtte stoppe opp i Warhammer, lese over instruksjoner flere ganger og noen ganger fremdeles gå videre forvirret på hva det er som skjer. Introduksjonen av de nye mekanikkene faller veldig ofte kort, og det hjelper ikke når man må lese gjennom flere tekstblokker som ender med at du er mer forvirret enn da du startet. De som er nye til serien sier også at det er gjort en dårlig jobb med å forklare mange av grunnelementene som vi “veteraner” allerede er kjente med. Det er rett og slett for mye som skjer på en gang, og de bruker for mye tekst for å skulle forklare mekanikker og konsepter. Så hvis du er en nykommer til spillserien, hold ut og prøv igjen.

De fortsetter heldigvis å gi deg en indikasjon over hvor lett det vil være i startfasen for de forskjellige faksjonene, men fortsetter også å be deg velge mellom “easy, medium, hard” varianten for vanskelighetsgrad. Dette er en dårlig måte for en spiller å skulle velge vanskelighetsgrad, spesielt om det er første gang man spiller spillet. De har ellers gjort en veldig god jobb for spilleren til å spille inn spillet med mange detaljerte innstillinger for lyd, hotkeys og grafikk, så jeg synes de kunne inkludert en bedre måte for spilleren å stille inn vanskelighetsgrad og AI ferdigheter.

Gjennomført stil…

Visuelt har Total War spillene alltid gjort det bra, og de fortsetter denne trenden i Warhammer. Modeller og teksturer er gode, det samme gjelder også animasjoner og effekter. Det er en gjennomført stil som passer godt til Games Workshops eget design, det er rett og slett som å se Warhammer figurene sine komme til liv. En morsom detalj de også har lagt til er at verdenskartet dynamisk endrer seg  iforhold til hvem som er i kontroll hvor. Slagmarkene har derimot blitt litt mer kjedelige med færre objekter plassert rundt omrking. Lydmessig står spillet også sterkt med komplimenterende musikk, passende lydeffekter og god dialog.

Pris og DLC…

Total War: Warhammer er et trippel A spill på alle områder, også pris. Steam selger det for rundt 560 kroner, så det er en skikkelig investering. Det har allerede kommet ut en DLC, og kjenner jeg Creative Assembly rett kommer de med fler. Tidligere har DLCene vært av variende kvalitet og pris, så jeg håper de unngår det å melke spillet her for mye når det allerede er så dyrt som det er.

Creative Assembly har pustet nytt liv inn i Total War serien med en ny setting og nye mekanikker. De har gjort en god jobb med dette, og vil si at Total War: Warhammer gir spillserien et godt løft. Men det sliter også med en dårlig introduksjon, både for nye og gamle spillere. Skal ærlig innrømme at det ikke helt nådde opp til alle forventningene som jeg hadde bygget opp, men det betyr ikke at det er et dårlig spill.

About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!