Uncharted Light
0

Uncharted Light

feb 17 Spill.no  

Da Game Boy ble lansert, fulgte spillet Tetris med. Det perfekte håndholdte spillet. Nintendo prøvde seg med mange andre spill også, blant annet Super Mario Land-serien, som var en slags nedstrippa versjon av Super Mario-spillene på NES og Super Nintendo. Selv om disse var underholdende nok, klarte jeg aldri å riste av meg følelsen av at jeg spilte en magrere og kjipere versjon av Super Mario World. en nedstrippet versjon av et fantastisk spill.

Light-versjon

Og litt av den samme følelsen henger over Uncharted: Golden Abyss. Jeg har ligget på sofaen i timesvis med Nathan foran meg på Vita-skjermen og hugget ned bambus, skutt skurker, polert antikviteter, puslet skattekart og klatret i fjellvegger. Jeg har vært imponert av grafikken og hvordan Bend Studio har klart å ivareta ånden og stemningen fra PS3-versjonene, men hele tiden har det gnaget i bakhodet mitt at dette hadde vært kulere på storskjermen med PS3-kontrolleren i hånda.

Det handler om håndholdte spill, om hva som passer og ikke passer til et format man skal ha med seg i lomma og spille nå og da. Nintendo har knekt koden. I stedet for å gi ut en nedstrippa versjon av Super Mario Galaxy til Nintendo 3DS, lager de en mer fokusert plattformopplevelse i Super Mario 3D Land. Noen spill passer i håndholdt versjon, mens andre nytes best på stor skjerm i stua med surroundlyd, og Uncharted tilhører definitivt sistnevnte kategori.

Likevel er det imponerende solid håndverk Bend Studio presenterer her. Jeg koser meg under store deler av spillet, idet Nathan og hans nye venninne Marisa Chase utforsker jungelen i mellom-Amerika. Bend har introdusert masse nye elementer i spillet, som gjør opplevelsen litt annerledes enn i de stasjonære utgavene. Først og fremst ved omfattende bruk av de unike Vita-funksjonene.

Toegget sverd

Spillet tar nemlig pauser jevnt og trutt der man skal pusle puslespill ved å rotere biter og plassere de riktig med den trykksensitive skjermen. Eller ta avtrykk av steinmønstre ved å stryke fingeren over et papir på skjermen. Eller pusse skit og lort av gamle gjenstander som roteres med bakskjermen og pusses på forskjermen. Hugge ned bambus som blokkerer veien med fingersveip i riktig retning, og holde balansen på smale tømmerstokker ved å vippe Vita-konsollen til sidene.

Noen av oppgavene er morsomme avbrekk, og gir spillet en enda bedre eventyrstemning enn før. Mens andre føles bare som plagsomme forstyrrelser. Å løpe over en tømmerstokk bare for at Nathan plutselig skal stoppe forskrekket opp og strekke ut armene mens du vipper konsollen mot venstre og høyre for å holde balansen før du får lov å løpe videre er bare teit. Det samme gjelder fingersveipene for å hugge ned bambus eller slå fiender med spesialangrep.

Selv om jeg foretrekker å kontrollere Nathan på den tradisjonelle måten, åpner spillet for alternative kontrollmetoder. Når man klatrer langs fjellsider kan man streife fingeren langs ruten man vil klatre og heller se på Nathan streve seg opp og frem i stedet for å klatre selv. Grei idé på papiret, men det er en kontrollmetode som reduserer innlevelsen og i stedet gjør meg til en passiv tilskuer. Man kan også sikte med skytevåpen ved å bevege skjermen, noe som fungerer fint med snikskytterrifla, men ikke i det hele tatt med håndvåpen. Igjen, god idé på papiret, tullete distraksjon i praksis.

Studioer som har jobbet med Vita-spill har hintet om strenge krav fra Sony om å utnytte alle kontrollfunksjonene til konsollen i spillene, og det kan virke som Bend Studio har blitt tvunget til å innføre alle disse distraksjonene, småspillene og alternative kontrollmetodene for å blidgjøre Sony. Spillet hadde tjent på å være mer fokusert og begrenset.

Som det aller største lanseringsspillet til Vita er Uncharted: Golden Abyss en god indikator på hva Sony vil med Vita. Dette er et PS3-spill i lommeformat, en bærbar versjon av et stasjonært spill. Som ikke aner hva det skal gjøre med de utallige kontrollfunksjonene til Vita, og i stedet blander alt sammen til en sprikende lapskaus. På sitt beste er dette overraskende bra, klatringen og utforskingen er spennende og morsom, dialogen er spenstig og å finne skatter er gøy, selv om det tidvis snubler i distraksjoner. Men følelsen av å spille en light-versjon av PS3-spillene slipper aldri taket.

Uncharted: Golden Abyss er utviklet av SCE Bend Studio og utgitt av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation Vita 22. februar.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.