Utnytter all kraften i Vita
0

Utnytter all kraften i Vita

sep 13 Spill.no  

Denne uken dro vi til Playstation-distributør Nordisk films hovedkontor i København, for å stifte bekjentskap med Sackboys nye to eventyr, LittleBigPlanet Karting og LittleBigPlanet (LBP) for Sonys nye bærbare kjæledegge Playstation Vita.

Anmeldelsen av sistnevnte er rett rundt hjørnet, og i den anledning slo vi av en prat med utviklerne i svenske Tarsier Studios, her representert av Dave Mervik (DM), som står for historien i spillet, og sjefsprodusent Mattias Nygren (MN).

Er LittleBigPlanet PS Vita i bunn og grunn LittleBigPlanet 2 overført til Vita?
DM: Absolutt ikke, det er masse nytt. Vi har en helt ny historiedel, nye figurer, fem nye verdener, bare for å nevnte noe. Det er en helt ny LBP-opplevelse, akkurat som da LBP 2 fulgte opp LBP på Playstation 3.

MN: Og det er ikke bare på historiedelen vi har fornyet. Vi har for eksempel Memorizer i Create Mode, som lar deg lagre i spillene du lager, og gjør dem til helt nye typer spill. LBP 2 fungerte som en plattform for utvikling av spill, og nå har vi bygget videre på det.

Har det vært lett å samarbeide med Media Molecule, eller er de veldig beskyttende overfor spillserien sin? Har dere fått mye frihet?
DM:
Masse! De har gitt oss full tillit til å ta LBP-merkevaren videre. Men vi har selvsagt vært innom dem og vist hva vi har holdt på med, for å få tilbakemeldinger.

Så de har siste ord?
DM:
Ja, men det har heldigvis aldri kommet til det.
MN: Bare hvis vi har gått helt av sporet, da har vi kanskje fått en henvendelse om å roe oss litt. Men utenom det har det aldri kommet til det.

Kanskje fordi de kjente dere fra før? Dette er ikke det første LBP-spillet dere jobber på.
DM: 
Det var faktisk de som anbefalte Sony å bruke oss til utviklingen. Vi har nemlig laget en haug med Sackboy-kostymer til det første spillet, vi lagde alle i LBP 2, og vi har designet så å si alle DLC-kostymene. Så vi har vært med på sidelinjen fra starten av, kan du si.

PS Vita har en betraktelig mindre brukerbase enn Playstation 3 så langt, tror dere det blir utfordrende å skape et like omfattende community som lager eget innhold?
DM: 
Det kan tenkes, men så langt har vi svært positive tilbakemeldinger, og vi omtales som et spill som kan selge konsoller. Forhåpentligvis er det mange som ser all denne nye funksjonaliteten og ikke minst potensialet, og hopper over for å lage innhold for Vita-spillet også. For vårt spill er minst like kraftig – om ikke kraftigere – enn PS3-versjonen.

Dere snakker om tilbakemeldinger fra communityet. Er det noe dere har puttet i spillet på bestilling fra LBP-brukerne?
DM: 
Memorizer
MN: Ja, det kom direkte fra communityet. De etterlyste et mulighet til å lagre progresjon i egenlagde spill. Så vi gjorde det mulig. 

Playstation 3-versjonen har svimlende 7 millioner brukerskapte brett. Dere har ikke vurdert å gjøre dem spillbare på Vita-utgaven, da?
DM: 
Vi har hatt alt fokus på å utnytte all maskinvaren og de nye verktøyene i Vita under utviklingen av dette spillet. Det ville vært så mange brett som ikke hadde føltes helt riktig eller ikke fungert i det hele tatt. Det handler mer om å lage en skikkelig fokusert utgave, som er så solid og perfekt som mulig.

I oppkjøringen til lansering av LittleBigPlanet Vita har det vært mye fokus på brukerskapt innhold, men ikke så mye snakk om historiedelen. Er det først og fremst et utviklerverktøy med et spill som bare er hektet på til slutt?
DM: 
Neida, det er fordi vi ikke ønsker å røpe for mye om historiedelen. Vi er veldig, veldig stolte av den, men det handler om å bevare overraskelsene til folk får muligheten til å spille det selv. Hvis vi viser for mye, kommer spilleren til å være mer likegyldig og føle at de har sett alt før.
MN: Men det er en nyttig tilbakemelding.
DM: Folk vil vite hva som er nytt av verktøy og hva de kan leke seg med på utviklingsfronten, så det er selvfølgelig derfor vi snakker så mye om dette. Men det er ikke slik at vi har mer kjærlighet for en av de to delene.

LittleBigPlanet  PS Vita utvikles av Tarsier Studios, XDev og Double Eleven, og utgis av Sony for Playstation Vita. Spillet lanseres 19. september i Europa. Turen til København ble betalt for av Nordisk film.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.