Utviklerne bak Cyberpunk 2077 pålagt overtid for å få spillet klart til lansering
0

Utviklerne bak Cyberpunk 2077 pålagt overtid for å få spillet klart til lansering

sep 30 Anders Lønning  

Det polske studioet CD Projekt RED fortalte sine ansatte på mandag at de vil innføre obligatoriske seks dager arbeidsuke frem til lanseringen av Cyberpunk 2077.

Studioet har tidligere blitt kritisert for å overarbeide sine utviklere under utviklingen av The Witcher spillene, og annonseringen på mandag blir sett på av mange som at studioet går tilbake på løftet de gav sine ansatte i starten av prosjektet.

Nyheten kommer fra Bloomberg journalisten Jason Schreier som bekrefter at nyheten ble overbrakt til de ansatte i en intern epost på mandag, men Schreier sier også at han har kilder innad i studioet som sier at enkelte ansatte har jobbet både netter og helger i over et år for å prøve å få prosjektet i havn.

I den interne eposten sier studiosjef Adam Badowski at han er optimistisk rundt hvordan Cyberpunk ligger an og at spillet er sent til sertifisering hos Sony og Microsoft, men at de nå må jobbet på spillets mange småfeil for å få det klart til lansering.

Fra og med i dag går hele studioet i overdrive. skrev Badowski i eposten, før han utbroderte at dette ville bety – Den vanlige arbeidsuken og en dag av helgen deres.

Jeg tar på meg det fulle ansvaret for avgjørelsen. Jeg vet at dette blir det motsatte av hva vi tidligere har sagt om crunch, og det er motsatt av hva jeg for min egen del har tro på, at crunch aldri bør være en utvei. Men nå har vi brukt opp alle andre utveier for å komme ut av denne situasjonen

Det polske selskapet er pålagt etter arbeidsmiljølovene i landet å betale for all overtid, noe som slett ikke er tilfellet i store deler av spillindustrien, og en normal arbeidsuke i landet er 40 timer lang.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill av og på de siste seks årene, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.