Verden trenger flere helter
0

Verden trenger flere helter

jun 29 Anders Lønning  

.

 

Blizzard har laget noen av de mest kjente spillseriene som eksisterer. De har blant annet laget Warcraft, Starcraft og Hearthstone. Nå prøver de å bli en del av skyte-sjangeren med Overwatch. Hvordan går dette for dem egentlig?

Spillet fungerer slik at man er delt inn i to lag med seks karakterer hver. Avhengig av banen du spiller på, må du enten beskytte eller erobre to kontrollposter, transportere eller stoppe en vogn, eller begge lag sloss om kontrollposter. Kampene er hurtige og spenningsfylte, og har du et bra samarbeid er det ganske lett å vinne over motstanderne.

Karakterene
En av spillets mest unike elementer er mangfoldet av unike og artige karakterer å velge mellom. De har delt karakterene inn i fire forskjellige klasser: Assault, Defend, Tank og Support. Alle karakterene i de forskjellige klassene har en rolle i spillet, og de føles veldig balansert. Men selv om det er 6 forskjellige Assault karakterer, så føles ingen av dem like. Genji; en cyber-ninja som kan klatre på vegger, hoppe i lufta og reflektere motstandernes angrep. Samtidig har vi Tracer; en britisk kvinne som kan manipulere sin egen tid, hvor hun hopper fremm og tilbake i tid, og kan ødelegge motstandere på nært hold.

Karakterene er så unike at man nesten er garantert å finne en du er særlig glad i. Det er alltid en karakter som kan kontre noen andre, og spillet kan oppfordre til å bytte karakter for å få overtak på motstanderne.


Banene

Nesten alle banene komplimenterer hver eneste karakter, og har deler som er bra og dårlige for forskjellige karakterer. Noen baner har store åpne rom som er perfekt for en skarpskytter, mens andre har små korridorer som passer for karakterer som trenger å komme nært for å gjøre mye skade. Noen få baner har dessverre noen flaskehalser som gjør det nesten umulig å vinne for de som angriper, noe som er veldig åpenbart i starten av banen Temple of Anubis, der man ofte taper på grunn av banens utilgivelige choke-point. Men med unntak av denne komplimenterer de fleste banene alle heltene på en god måte.

Moduser
Overwatch har noen få moduser man kan velge mellom for øyeblikket. Man har quick play, der man raskt kan komme seg inn i noen få kamper hvis man ønsker, og er den mest attraktive spillemodusen for øyeblikket. Du kan også lage private lobbyer, der man selv bestemmer reglene, om du vil ha maks to av hver klassetype, en av hver helt, ingen nedkjølingsperiode på bruk evnene dine og lignende valg. De har også ukentlige spesialhendelser, der de ofte gir deg noen få spesielle regler. Et eksempel kan være å bare ha Genji og Hanzo som spillbare karakterer, kortere nedkjølingsperiodet, og ultimatangrepet er klart dobbelt så fort, eller at du kun kan spille på én bane. Disse endrer seg for hver uke.

 

De jobber også med en kompetetiv modus der du spiller ti kamper og får en rangering basert på dine presentasjoner. Etter dette vil du spille for å øke poengene dine, der 0 er verst og 100 er best. Denne modusen er aktiv i rundt 3 månder før neste sesong starter. Du kan få spesielle sprays og skins til dine karakterer hvis du er blant de beste spillerne, og vinner du nok kamper kan du kjøpe gullvåpen til forskjellige karakterer. Du kan også få skins til karakterene ved å spille kamper og øke levelen din for å få en lootbox som gir deg fire tilfeldige ting, eller du kan kjøpe dem for en viss sum.


Historien
Spillet starter uten noen særlig historie, og lærer deg i stedet kontrollene og lar deg komme rett inn i spillet. Historien er utenfor spillet der de som ønsker den kan se videoklipp på Youtube med animerte scener, lese historien på hjemmesiden deres og lese tegneserier med spillets karakterer, og det lages flere mens vi snakker om de allerede produserte opprinnelseshistoriene. Historien er med andre ord ikke over, men det kommer mer senere.
Det vi har sett til nå er interessant og har gode karakterer, selv om de er klisjefylte, så hjelper det i dette tilfellet historien til å flyte bedre, men for de som ikke ønsker å lese den og heller bare ønsker å spille spillet, kan du bare hoppe rett inn i det

Spillet har dessverre noen få problemer. Jeg er veldig takknemlig for at de har et strengt syn på hackere og bannlyser dem for alltid hvis de jukser, men deres andre straffer må fikses. Jeg har spilt både PS4-versjonen og PC-versjonen, og kan si at jeg ikke har møtt på disse problemene på konsoll, men spillet kan låse deg fast på en loading-skjerm, noe som kan føre til at spillet tror du ikke gjør noe og kaster deg ut. Dette i seg selv er ikke et stort problem, men det skjedde 3 ganger på rad, noe som førte til at jeg fikk en straff som førte til at man bare tjener 25% av erfaringspoeng i forhold til det man ellers får etter en kamp. Spillet har ingen advarsel om dette når det skjer, sier ikke noe om hvor lenge den varer, og Blizzard har ikke sagt noe om denne hendelsen etter lansering.

Jeg vil ikke si det ødelegger opplevelsen, men det er svært irriterende når du får en straff du ikke fortjener, spesielt når den er så streng og varer i opptil 20 kamper.

Spillet kan anbefales på det sterkeste. Til tross for min kritisisme for spillet, så er det ikke nok til å trekke spillet ned fra en sekser, Blizzard har gjort en perfekt jobb med å lage et nytt og friskt skytespill som ikke faller inn i de klisjeene som de fleste andre skytespill gjør. De har bekreftet at det kommer flere baner og karakterer senere i spillets utvikling, og at de jobber mye med å gjøre kompetitiv modus så raffinert som mulig, så den vi ser snart vil mest sannsynlig ikke være lik de som kommer i de neste sesongene.  

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.