Verdens dyreste spill
0

Verdens dyreste spill

Du syntes sikkert det er ille å flekke opp nærmere 500 kroner for et nytt spill. Men vet du egentlig hvor mye spillene du kjøper koster å produsere? Her er listen over tidenes dyreste spill.

Topp 10 dyreste spill noensinne
10. «Killzone 2»

Budsjett: 247 millioner kr

Med en produksjonstid på mer enn fire år var «Killzone 2» Sonys store FPS-håp. Budsjettet var opprinnelig på bare 110 millioner kroner, men det dobbelt seg raskt og landet til slutt på 247 millioner kroner. Dessverre solgte aldri spillet så bra som Sony håpet.

9. «Final Fantasy XII»

Budsjett: 264 millioner kr

«Final Fantasy XII» er et av tidenes dyreste japanske spill, og sørget for å tappe Square Enix sin velfylte bankkonto for ganske nøyaktig 264 millioner kroner da det kom i 2006. Oppfølgeren, «Final Fantasy XIII», ryktes å være enda dyrere – med en prislapp på nærmere 400 millioner kroner.

8. «LA Noire»

Budsjett: 275 millioner kr

«LA Noire» er et spennende mafiaspill fra kjente og kjære Rockstar, og blir utviklet av Team Bondi i Australia. «LA Noire»’s produksjonsbudsjett på 275 millioner kroner sørger for at Team Bondi har kunnet gjenskape mesteparten av Los Angeles på 1940-tallet. «LA Noire» kommer for øvrig en gang i september 2010.

7. «APB»

Budsjett: 275 millioner kr

«APB» står for «All Points Bulletin» og utvikles av den skotske utvikleren Realtime Worlds. Til gamingbloggen «Rock, Paper, Shotgun» uttalte sjefen for Realtime Worlds, Colin Macdonald, at «APB er alt vi har jobbet mot i 15-20 år». Spillet har vært under utvikling i nærmere 5 år, og prisen for hele moroa? Med sine 275 millioner kroner i produksjonsbudsjett gjør «APB» seg fortjent til en syvendeplass på listen over verdens dyreste spill.

6. «Halo 3»

Budsjett: 302 millioner kr

«Halo»-serien har gått såpass bra for utvikleren Bungie og Microsoft at når 3-eren i serien stod for tur, så hadde de et tilnærmet ubegrenset produksjonsbudsjett. Prislappen for «Halo 3» landet til slutt på 302 millioner kroner, og spillet skriver seg således inn i historiebøkene som et av verdens dyreste spill noensinne. I tillegg til produksjonsbudsjettet brukte utgiveren Microsoft også mer enn 1 milliard kroner på markedsføringen av spillet. Rimelig dyp lommebok hos den Bill Gates-fyren.

5. «Metal Gear Solid»

Budsjett: 330 millioner kr

«Metal Gear Solid» høstet mye applaus da det kom, men med et budsjett på hele 302 millioner kroner skulle det egentlig bare mangle. «Metal Gear Solid» tok 4 år å utvikle, og ble produsert av Sony i samarbeid med Kojima Productions.

4. «Too Human»

Budsjett: 330 millioner kr

«Too Human» skulle opprinnelig «bare» koste 275 millioner å produsere. Halvveis inn i utviklingen så imidlertid utvikleren Silicon Knights seg nødt til å skifte ut grafikkmotoren Unreal 3, noe som økte den endelige prislappen med omtrent 55 millioner kroner.

3. «Shenmue»

Budsjett: 385 millioner kr

«Shenmue» har holdt rekorden for «verdens dyreste spill» i nesten 10 år, men er nå parkert på en respektabel tredjeplass. «Shenmue» er allikevel tidenes dyreste spill for SEGA Dreamcast-konsollen, i tillegg til å være verdens første spill med et eget værsystem. Det hjalp imidlertid ikke på salget av spillet, som dessverre ble en flopp.

2. «Gran Turismo 5»

Budsjett: 440 millioner kr

Det er voldsomme forventninger knyttet til Sonys kommende storspill «Gran Turismo 5», og det er ikke uten grunn. Spillet klokker nemlig inn et produksjonsbudsjett på hele 440 millioner kroner. Det enorme budsjettet sørger blant annet for at man kan spille over 1000 hyperrealistiske biler, men ventetiden på selve spillet – den har dessverre bare blitt lenger og lenger desto mer budsjettet økes…

1. «Grand Theft Auto IV»

Budsjett: 550 millioner kr

«Grand Theft Auto IV» er sannsynligvis et av tidenes mest detaljrike spill – og samtidig også det dyreste. Over 1000 mennesker jobbet på prosjektet i over 3 år, og produksjonsbudsjettet nådde svimlende 550 millioner kroner. Med en prislapp på en halv milliard kroner er «Grand Theft Auto IV» ganske enkelt verdens dyreste spill noensinne. Og for et spill det er!

Kilde, alle tall: http://www.digitalbattle.com/
Direktelink:
http://www.digitalbattle.com/2010/02/20/top…

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.