Vi må dra tilbake…
0

Vi må dra tilbake…

Da Ocarina of Time 3D ble utgitt i 2011, kom ønsket om Majora’s Mask 3D raskt. Fansen satte raskt igang “Operation Moonfall” i håp om at Nintendo skulle oppfylle ønsket deres. Og tre år senere fikk vi endelig annonseringen av Majora’s Mask 3D under en Nintendo Direct-sending. Fansen jublet! 13. februar 2015 kunne alle få anledningen til å oppleve fantasilandet Termina om igjen, og å hjelpe hovedkarakteren Link med å hindre Terminas uungåelige skjebne. Og det var virkelig verdt ventetiden.

Grafikken og selve utseendet på spillet er nydelig. Omgivelser, karakterer, monstre og objekter har fått en overhalning og blitt mer detaljerte. Noen ting har også fått nytt design. Alle rom har fått mye mer personlighet, og man skjønner med en gang hvem som bor hvor ved å bare se på inventaret. Når man er på vei sumpen får man også et bedre inntrykk av at den ligger i en skog. Omgivelsene ser nå ut som trær, istedet for fjellvegger med avtrykk av trær på. Alle templene har også blitt oppdaterte, og jeg må si at de ser fantastiske ut. Detaljene i arkitekturen gir også templene mer personlighet.

I tillegg er Clock Town gjort om litt, og selve plassen foran klokketårnet er blitt mye større. Dette hjelper til med å få byen til å virke større i sin helhet også. Ved siden av oppdaterte områder er det også lagt inn en god del nye og oppdaterte ting. Bombers notatbok er nå lagt opp slik at alle sideoppdrag man kan vinne noe på i form av hjertebiter, glass, masker, eller haugevis av rupees, oppføres når man snakker med en nøkkelperson i sideoppdraget. Dette gjør at man får mye bedre oversikt over alle sideoppdragene i spillet. Og det er mange.

Det er også lagt til fiskedammer hvor man kan ta seg en velfortjent pause, om man føler man har tid til det. Fiskingen fungerer for det meste på samme måte som i Ocarina of Time, men det er lagt til ekstra småting man må gjøre for å fange riktig fisk. Noen fisker kan kun fanges med den rette masken, med rett krok, eller rett tid på døgnet.

Lagringspunkter er også en ny ting i Majora’s Mask 3D. Nå kan man lagre så ofte man vil uten å bli sendt tilbake til dag én, eller å bli tvunget til hovedmenyen. Bossene i spillet har også fått en oppdatering. Man må nå paralysere dem før man kan skade dem på et spesielt punkt. Og jeg må skryte av dette, fordi det gir gamle spillere noe nytt og bossene blir hakket mer utfordrende enn det de var. Personlig har jeg alltid hatet Gyorg fra vanntempelet. Og denne gangen klarte de å gjøre den enda vanskeligere!

På en annen side har selve vanntempelet blitt mer oversiktelig, og det er mye takket være det nye kartsystemet. Kartet er nå mer detaljert og gir deg lettere oversikt ved å vise nøkkelobjekter tydeligere. For eksempel “Stray Fairies” i templene. Når man har funnet dem en gang, kan man se eksakt hvor man fant dem på kartet. Det hjelper en god del om man ikke rekker å finne alle, eller kommer tilbake for å fullføre jobben.

For det meste er oppdateringene bra. Det er kun et par småting jeg vil sette fingeren på. Man kan ikke lengre skyte ispilen hvor man vil i vannet for å skape isflak man kan stå på. Nå kan man kun lage isflak på spesielle steder som glitrer i vannet, eller på spesielle, blå fiender som også glitrer. Det er ikke et stort tap, men jeg føler at det tar vekk litt av moroa i ispil-puslespillene.

Jeg kunne også tenkt meg å høre musikken spilt inn med orkester eller laget digitalt med realistiske, virtuelle instrumenter. All lyd har selvsagt fått høyere kvalitet, men det er fremdeles de samme lydene som fra originalen. Grunnen til at de gamle lydene er visstnok fordi lyd og musikk var perfeksjonert til spillet, og at utviklerne er fornøyde med den som den er. Og jeg kan egentlig ikke klage, for musikken fungerer fremdeles godt.

Og apropos ting som fungerer godt, så må jeg legge til at gameplayet er upåklagelig. Det er de gode gamle kontrollene fra originalen, og Ocarina of Time 3D. Og om man har en New 3DS eller Circle Pad Pro, kan man styre kameraet fritt. I tillegg har menysystemet blitt optimalisert og det går mye raskere å bytte imellom gjenstander og masker enn i originalutgivelsen. Jeg vil også legge til at 3D-effekten fungerer strålende!

Jeg må innrømme at Majora’s Mask alltid har vært min favoritt i Zelda-serien, og den oppdaterte versjonen har klart å optimalisere spillet og gjør det mulig og mer attraktivt for flere å oppleve en skremmende atmosfære og en mørk historie. Det er mange seriøse og voksne temaer som blandes inn i et fargesprakende univers. Karakterene er komplekse og menneskelige, og det er hjerteskjærende å se de modige brytes ned i frykt for å dø når månen kun er timer ifra å utslette landet.

Jeg kan virkelig anbefale dette spillet og denne opplevelsen på det sterkeste. Det skiller seg ut i Zelda-serien, og det har lenge vært blant mine favorittspillopplevelser. Om du får muligheten til det, så er det verdt å plukke opp og spille igjennom. Opplev tidspresset før en uungåelig apokalypse, og for ditt eget beste: Ta imot tips fra

Y L R Y L R

About Sam Einar Engh Syftestad

Filmutdannet spillentusiast som legger vekt på historiefortelling. Jobber med filmproduksjon og er den ene halvdelen av Emmy & Zaspen Let's Play. Lever ellers for Star Wars.