Viva Las Vegas!
0

Viva Las Vegas!

Så er endelig Bethesdas «Fallout: New Vegas» her. Jeg, og mange med meg, har ventet på spillet helt siden vi fullførte «Fallout 3», spillets forgjenger, en gang i november 2008. Underveis har undertegnede også fått prøvespille «Fallout: New Vegas» på Gamescom i Tyskland. To år er lenge å vente på en oppfølger og spørsmålet mange stiller seg er: er spillet verdt den lange ventetiden?

«Fallout: New Vegas» utgis av Bethesda Softworks. Denne gangen er det imidlertid ikke Bethesda selv som har utviklet spillet, men amerikanske Obsidian Entertainment. Obsidian ble grunnlagt av utviklere som forlot Black Isle Studios – det nær-legendariske studioet som også stod bak blant andre «Fallout», «Fallout 2», «Icewind Dale» og «Baldur’s Gate: Dark Alliance II». «Fallout: New Vegas» burde dermed være i de beste hender og alt skulle ligge til rette for suksess. Eller?

War. War never changes

«Fallout: New Vegas» er satt i en post-apokalyptisk verden etter «The Great War» – en nærmest alt-utslettende atomkrig mellom USA og Kina. Til tross for at krigen varte i under to timer ligger verden i ruiner. Et av de få stedene som har klart seg relativt bra er Las Vegas og de omkringliggende områdene. Her kjemper demokratiske New California Republic mot Caesar’s Legion og andre militante, krigshissende fraksjoner. Det er en brutal og kald virkelighet satt i en brennhet ørken.

I denne golde settingen starter du din ferd: Året er 2280. Du er et uskyldig pakkebud – «The Courier» – som blir sendt til den lille byen Primm utenfor Las Vegas for å levere en mystisk pakke. Oppdraget går imidlertid ikke helt som planlagt, og du blir skutt og forlatt for å dø i ørkenen. Heldigvis snubler Victor, en vennligsinnet robot, over den gjennomhullede kroppen din og bringer deg til den lille byen Goodsprings. Her forbarmer byens lege, Dr. Mitchell, seg over deg.

I en lignende åpningssekvens som den vi finner i «Fallout 3» må du deretter lære deg å gå, plukke opp gjenstander og føre en samtale, før den snille doktoren overlater deg til deg selv – og du kan legge ut på eventyr i ødemarken. Spørsmålene er mange: Hvem er du? Hva er hemmeligheten om den mystiske pakken? Og hvorfor ble du skutt?

Noe passé grafikk

«Fallout: New Vegas» baserer seg på samme grafikkmotor som forgjengeren «Fallout 3», bare lystigere og ikke så grå. Til tross for at dette fungerer greit, så er det ikke til å komme fra at spillet allerede ved første øyekast føles noe datert. Det er skjedd mye i spillverden på de to årene som er gått og mange andre spill – eksempelvis Bethesdas eget «Brink» – har vesentlig bedre grafikk enn «Fallout: New Vegas». Spesielt ansiktsanimasjonene – som tross alt utgjør en stor del av spillopplevelsen i «Fallout»-universet – kunne trengt en oppdatering.
Samtidig gir valget om å bruke den gamle grafikkmotoren enkelte fordeler: Gamle spillere av «Fallout 3» vil umiddelbart kjenne seg igjen i spillet og den allerede langdryge produksjonstiden er sannsynligvis blitt sterkt redusert.

Heldigvis er ikke «Fallout: New Vegas» jevnt over noen kopi av «Fallout 3». Spillet fungerer og oppfører seg mer som en gigantisk ekspansjon til «Fallout 3», tilfeldigvis satt 400 mil lenger vest enn Washington og «Capital Wasteland».

Store og små forandringer

I «Fallout: New Vegas» kan du velge å spille med normal vanskelighetsgrad eller «Hardcore». I «Hardcore» fungerer ikke medisin umiddelbart, ammunisjon har også vekt og man må drikke, spise og sove for å overleve. «Hardcore»-modusen gir «Fallout: New Vegas» en helt ny dimensjon; du kan ikke lenger løpe inn i pistolkamper og skyte ti «stimpaks» rett inn i armen når du holder på å dø – men må istedenfor planlegge hver eneste kamp. «Hardcore»-modusen betyr også at du må være enda nøyere med å ransake søpledunker og garderobeskap etter forsyninger, sove på slitte madrasser og drikke dovann for å overleve. Som navnet indikerer er «Hardcore» den foretrukne spillemodusen for både «Fallout 3»-veteraner og menn med bronseballer, og det sier seg selv hvilken vanskelighetsgrad Spill.no’s anmelder valgte.

Dialogsystemet i «Fallout: New Vegas» oppfører seg stort sett likt som i forgjengeren, med noen små forbedringer på «V.A.T.S.», spillets kampsystem. Tidligere har cinematiske slow-motion scener vært forbeholdt de som benyttet seg av «V.A.T.S.»-systemet, men nå er dette også inkorporert for de som spiller (og skyter) i sanntid.

Karma-systemet fra «Fallout 3» er også tilbake, men denne gangen er det akkompagnert av et rykte-system – lignende det man finner i «Fallout 2». Mens karma forteller omgivelsene dine om du er god eller ond på en ganske sort-hvit måte, så vil ryktet ditt i mye større grad avgjøre hvordan mennesker reagerer på deg; har du et dårlig rykte vil du eksempelvis kunne få ordensmakten etter deg, og har du et godt rykte vil folk oppsøke deg for å få hjelp med problemene sine.

Men det er også mange større og mindre forandringer i den nyeste installasjonen av «Fallout»: Du kan denne gangen lage egne kjemikaler og urter (a la «Red Dead Redemption»), du kan gi enkle ordre til partnerne dine («angrip», «flykt» med mer) og du kan modifisere våpnene dine – og sånn sett lage et utall forskjellige våpner.

Viklet inn i den blodige maktkamper

Den viktigste og største forskjellen mellom «Fallout 3» og «Fallout: New Vegas» er imidlertid selve historien; det er tross alt denne som har gitt «Fallout»-universet den statusen det har. «Fallout 3» hadde en fantastisk og eventyrlig historie som brakte spilleren inn i utfordrende, spennende og tidvis humoristiske situasjoner. Historien i tok 12-14 timer å gjennomføre, men samtidig tilbød spillet et «Capital Wasteland» som kunne utforskes i 100+ timer.

Derfor er det gledelig å se at denne arven blir videreført i «Fallout: New Vegas». Uten å skulle røpe for mye kan vi fortelle at «Fallout: New Vegas» har en engasjerende og spennende historie. Hendelsene i spillet finner sted fire år etter «Fallout 3» og spilleren blir brått viklet inn i den blodige maktkampen mellom New California Republic, Caesar’s Legion og de øvrige militærfraksjonene i Las Vegas-ødemarken.

Så hvis «Fallout: New Vegas» for det meste fungerer som en gigantisk, forbedret ekspansjon av det prisvinnende og bestselgende «Fallout 3», så må vel dette spillet ligge ann til en klar sekser på terningen? «Fallout 3» er tross alt et av denne anmelderens absolutte favorittspill; og et spill jeg anbefaler til alle som ikke har spilt det før. Dessverre er ikke saken så enkel.

Trekker ned spillopplevelsen

For det første: «Fallout: New Vegas» preges av en rekke tekniske feil. Hvis du trodde at «Fallout 3» var «buggy», vent til du prøver «Fallout: New Vegas». NPC-karakterer setter seg fast i busker, enkelte karakterer har hoder som spinner rundt (og sågar opp-ned!) og spillet låste seg i snitt tre-fire ganger hver kveld vi tilbrakte foran skjermen. Bethesda har selvfølgelig lovet å utbedre alle disse feilene etterhvert, men samtidig er det slik at man må tåle å bli vurdert for det spillet man faktisk slipper. Dersom noen selger en bilmodell uten bremser, så bør jo jeg som anmelder gjøre deg oppmerksom på at bilen mangler bremser, selv om produsenten lover å ettersende disse til deg om noen måneder.

Alle feilene trekker ned på spillopplevelsen som «Fallout: New Vegas» tilbyr. Det er for eksempel umulig for denne anmelderen å leve seg inn i en samtale i spillet når karakteren jeg snakker med har et hode som roterer sakte 360 grader rundt.

Et annet punkt som også trekker ned poengsummen til «Fallout: New Vegas» er grafikken i spillet. Vi skriver snart 2011 og «Fallout: New Vegas» bruker en grafikkmotor som i all hovedsak ikke er blitt vesentlig oppgradert siden 2006. Millioner av fans har ventet to år på dette spillet og da er det besynderlig at Bethesda ikke har lagt mer arbeid i å pusse opp spillet – også rent visuelt.

Allikevel, tekniske feil og datert grafikk til tross: «Fallout: New Vegas» er et fantastisk spill – engasjerende, underholdende og spennende. Hvis du likte «Fallout 3», så kommer du til å elske «Fallout: New Vegas» – det er som en stor, herlig ekspansjonspakke med en rekke små forbedringer. Og har du aldri prøvd «Fallout 3», så kjøp «Fallout: New Vegas». Bare vent en måned eller to, til Bethesda har utbedret de verste tekniske feilene. Det kommer du ikke til å angre på.

«Fallout: New Vegas» er utviklet av Obsidian Entertainment og utgis av Bethesda. Spillet er lansert på Xbox 360, Playstation 3 og PC.

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.