Xbox One-kontrolleren kunne vært veldig annerledes
0

Xbox One-kontrolleren kunne vært veldig annerledes

nov 19 Spill.no  

Microsoft har fått mye hat for deres noe ukonvensjonelle valg med Xbox One, men en ting de fleste er enige om, er at de gjør et klokt valg i å foreta relativt få endringer med håndkontrolleren. Det betyr dog ikke at selskapet ikke har utforsket mulighetene for hva man egentlig kan gjøre med kontrolleren, noe utstyrssjef Zulfi Alam kunne utrede om i et nylig intervju med VentureBeat.

Ifølge Alam har Microsoft brukt over 100 millioner dollar på utviklingen av kontrolleren til Xbox One, og i prosessen endte de opp med noen ganske snodige prototyper. Blant annet finnes det en tidlig versjon av Xbox One-kontrolleren der ute som lar deg oppleve spill på en helt ny måte – via neseborene.

“Vi bygde små ampuller med forskjellige typer lukt som kunne komme ut av kontrolleren. Så hvis du gikk gjennom en jungel, kunne du lukte floraen.”

Duftteknologi var ikke det eneste Microsoft eksperimenterte med. Blant de andre nyvinningene de prøvde seg på finner vi integrert kamera, en projektor som sender bildet rundt om i rommet, berøringsplater og høyttalere. Høyttalere og berøringsfølsomme overflater er å finne på både Wii U og PS4, men ifølge Alam ga det ikke integrasjon av disse ekstrafunksjonene mening for Microsoft. De fokuserer angivelig mer på opplevelsen konsoll, TV og tilbehør gir når de fungerer sammen, og å kaste ekstrating som kamera på kontrolleren ville dermed blitt overflødig, når Xbox One allerede kommer med Kinect inkludert i pakken. 

I tillegg konkluderte Microsoft med at for mange funksjoner på kontrolleren ville forverre batteritiden betraktelig, og endte dermed opp med kontrolleren vi vet Xbox One får i dag – en modifisert utgave av Xbox 360-kontrolleren.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.